Audiofilas › Forums › Audiofilo akademija › Akustika › Apie muzikos kambarį › Reply To: Apie muzikos kambarį
October 28, 2024 at 15:39
#10288
Vis dažniau bičiuliai šneka, kad garsui pagerinti paprasčiau ir efektyviau naudoti aparatūrines priemones.
Esu tyrinėjęs kelias aparatūrinio (DSP) gerinimo priemones, rezultatai nenudžiugino, todėl pasidalinu ką parašiau Audioforumas.lt
Yra daugybė aparatūrinių kambario “gerinimo” priemonių, bet siūlau negaišti laiko ir pinigus skirti kambario gerinimui. Keliais sakiniais plačiau.
Garsas iš kolonėlių, dainuojančių ir iš šnekančių klubuose atsispindi nuo šoninių sienų, nuo priekio ir galo sienų, nuo grindų-lubų tandemo, todėl visi kambariai, salės, bažnyčios ar “džiazo klubai” rezonuoja. Stačiakampėse patalpose dėl atspindžių susidaro skersiniai išilginiai ir dar įstrižieji rezonansai tarp priešpriešinių kampų. Dėl tų rezonansų kambarių dažninė banguota, o didžiausia bėda – tas banguotumas priklauso nuo klausytojo vietos ir nuo dažnio.
Įrašų studijų kambariuose ir gerose koncertų salėse daugybė priemonių rezonansams sumažinti bei reverberacijai suvaldyti. Projektavimas-statyba-įrengimas labai brangu, todėl retas kuris mūsų gali skirti pinigų ir laiko geram muzikos kambariui įrengti. Aparatūrinis gerinimas žymiai pigiau, galima nusipirkti seniai sugalvotą Audyssey, aktyvines AS su integruota GLM (Genelec Loudspeaker Management), tapti Dirac vartotoju ar kitokią begalybę glutomatų ausims.
Tikriausiai pastebėjote, kad visų tokių priemonių sudėtyje yra mikrofonas. Gerinimo priemones gaminantys mikrofoną siūlo pastatyti Hot-spot (klausytojo ausų) vietoje ir aparatūriniais (IIR) arba programiniais (FIR) filtrais priverčiama atitinkamus dažnius iš garsiakalbių silpninti arba sustiprinti glotnesnei dažninei kambaryje gauti.
Kambariuose rezonansų daugybė, bet reikšmingiausi driekiasi iki ~200 Hz. Prastame kambaryje iki ten bus dešimtys rezonansų, bet šiais laikais filtrai pigūs ir klausymo taške “ištiesinti” kambarį pavyks.
Kurioje vietoje jausime rezultatą?
Klausymo vietoje, nes ten buvo mikrofonas. Jei mikrofonas toje vienoje vietoje kur sėdi muzikos šeiminkas, tada sureguliavimas bus geriausias. Jei dirakų ir audysėjų gamintojas mikrofoną pastatyti rekomenduoja keliose vietose aplink centrinę, tada kolonėlių dažninė bus sureguliuojama (iškreipiama) ne pagrindinei klausytojo kėdei, bet kažkur per kelių kėdžių vidurį. Rezultatas bus prastesnis, bet visad pagerinus garsą kažkur centre, kitur kambaryje dažninė bus blogesnė negu buvo be aparatūrinio gerinimo. Paaiškinti paprasta – kolonėlių dažninė buvo pakeista kompensuoti pagrindinės vietos vietos rezonansus, kitose kambario vietose rezonansai kitokie, garso “gerinimo” aparatūra jų nematė ir ten po aparatūrinio sureguliavimo muzikos garsų rezonansai bus ryškesni negu be papildomos aparatūros.
Jei apie viešąsias erdves, tai restorane ar „džiazo klube“ centrinės klausymo vietos nėra. Salėse reikia naudoti akustinius patalpų gerinimo būdus, parinkti garsiakalbių vietą ir ruporais suvaldyti garso sklaidą. Tą patį rekomenduoju ir muzikos mylėtojams – pirmiausia akustinis patalpos gerinimas ir pasibaigus pinigams galima išbandyti aparatūrinį/programinį gerinimą filtrais.
Dalinuosi paveikslėliu iš Acoustic Fields.com, kur pavaizduotas rezonansų pasiskirstymas kambaryje:Mano muzikos kambaryje kelios akustikos gerinimo priemonės, tačiau garsas įvairiose klausymo vietose stipriai skiriasi:
- This reply was modified 1 week, 5 days ago by Belas.