Audiofilas › Forums › Praktika › Aparatūros tobulinimas ir remontas › Keesonic Kub kolonėlių remontas
- This topic has 8 replies, 2 voices, and was last updated December 8, 2020 at 11:20 by Belas.
-
AuthorPosts
-
November 26, 2020 at 21:04 #5235
Arti muzikos esantis žmogus paprašė įvertinti ir suremontuoti angliškas Keesonic kolonėles. Pavarčius internetą sužinojau, kad KUB modelis 1980-aisiais buvo pelnęs Anglijos Council of Industrial Design apdovanojimą. Dar parašyta, kad KUB gali lygiuotis su BBC LS3/5A.
KUB buvo populiariausias Keesonic modelis su 5“ žemadažniu ir 3“ konusiniu aukštadažniu. Konusiniai AD garsiakalbiai būna jautrūs, bet su kylančia dažnine ir prasta sklaida. LS3/5A taip pat su 5″ žemadažniu, bet su šilkiniais kupoliniais AD garsiakalbiais. Pažangesnis sprendimas, bet gal ir su konusiniais KUB garsas kaip iš studijinių LS3/5A monitorių? Gal filtrai tobuli ir šios mažylės taip pat puikus instrumentas muzikai namie atkurti?
Kažkada jaunystėje turėjau Videoton Minimax II mažyles, kuriose aukštuosius taip pat atkurdavo konusiniai aukštadažniai. Čia Minimax II dailus pristatymas, tik netikėkite ką autorius ten priraitęs. Videoton’inės buvo uždaro tipo, prie žavinčių nepriskirčiau, bet buvo geresnės už latviškas tarybines 2-juostes. Minimax kilusios iš UK (Perdix Components Ltd.), tik buvo gaminamos Vengrijoje.Iš Oslo KUB atvyko su nukankintu aukštadažniu. Viena kolonėlė pilnai veikianti, abi neremontuotos, todėl galėjau tyrinėti ir imtis remonto. Apžiūrėjęs pamačiau KEF B110 žemadažnius. Užmaskuoti, be skiriamųjų ženklų, bet gerai atpažįstami. Šie buvo vieni geriausių ano laikmečio “kompresiniai“ žemadažniai. KEF B110 gamino ilgai – 18 metų. Buvo naudojami daugelyje kolonėlių įvairiuose pritaikymuose; didžiausiuose IMF Electronics TLS-80 4-juosčiuose monitoriuose su labirintu B110 atkurdavo VD, o mažuose monitoriuose B110 dirbdavo poroje su T27 ir atkurdavo viską žemiau ~3 kHz. KUB skyrimo dažnis 2,5 kHz truputį žemesnis negu LS3/5A (3 kHz), bet 3″ konusinis tą leidžia. Keesonic KUB su FA priekyje. Gamintojas deklaruoja atkūrimą nuo 40 Hz +/- 4 dB, bet reikėtų patikrinti. Jei už senukus Rogers LS3/5A moka per 2000, gal prizais apdovanoti KUB dar geresni?..Platesnė LS3/5A monitorių apžvalga Radioelektronika.lt puslapiuose nuo 2015 07 15, 17:34 posto tolyn.
- This topic was modified 3 years, 12 months ago by Belas.
November 27, 2020 at 21:21 #5254Pasiklausius muzikos buvo galima nuspėti, kad Keesonic KUB konstruktoriai kruopščiai išlyginti dažninės nesistengė. Suprantama – anais laikais vyravo empyrinis AS suderinimas “iš klausos”, nes akustinė kamera ir matavimo prietaisai buvo brangūs. Konstruktorių darbą atskleidžia filtrai: BBC Rogers filtrai sudėtingi, Keesonic paprastesni, o Videoton lyg būtų paimti iš vadovėlių. LS3/5A filtrai selektyvūs, todėl garsiakalbiai gali dirbti mažiausių iškraipymų zonoje. Net šiais laikais pasyvinėse AS retai pamatysime 4-os eilės filtrus, todėl Rogers monitorių 5″ žemadažnis gali džiaugtis išvengdamas signalų iš membranų plazdėjimo dažnių zonos. Siauresnė dviejų garsiakalbių darbo zona taip pat pagerina garso rezoliuciją.
KUB filtruose matyti dažninės formavimo grandynai, bet parinkti paprastesni filtrai. Galbūt todėl, kad konusinių AD garsiakalbių dažninė būna grubesnė ir nėra reikalo kruopščiai nufiltruoti signalą?
Videoton specialistai paprasčiausiu būdu perskyrė signalą į dvi dažnių juostas antros eilės filtrais, o ŽD ir AD modulių amplitudės taip ir liko nesureguliuotos.- This reply was modified 3 years, 9 months ago by Belas.
November 27, 2020 at 23:33 #5261Ko siekė BBC Rogers konstruktoriai, konstruodami selektyvius ŽD filtrus?
Paveikslėlyje KEF B110b garsiakalbio dažninė, kurioje nubrėžiau LS3/5A ir KUB kolonėlių ŽD filtrų darbą.
4-os eilės (24 dB/okt.) filtras maždaug dvigubai geriau nufiltruoja garsiakalbio membranų darbo zoną, kurioje išryškėja lūžiai, membranos pradeda plazdėti, garsiakalbis būna palikęs stūmoklinio darbo zoną. Selektyvesni filtrai leido parinkti aukštesnį skyrimo dažnį ir taip palengvino T27 aukštadažnių darbą. Reikia paminėti, kad B110b modelis turi aukštesnį rezonansą negu B110, kurio rezonansas 35 +/- 5 Hz. Reiškia, B110 garsiakalbio iškraipymai aukščiausioje darbo zonoje prasidėtų nuo žemesnių dažnių negu matome paveikslėlyje.Keesonic KUB konusinis aukštadažnis leidžia pažeminti skyrimo dažnį. Tai palanku kolonėlėms su 2-os eilės 12 dB/okt. ŽD filtru, tačiau nuo maždaug 3,5 kHz dažnių KUB iškraipymai tampa didesni negu LS3/5A monitorių su 4-os eilės filtrais.
Garsiakalbių gamintojai paprastai pateikia glotnintas dažnines, bet užtikau žemadažnio KEF B110 dažninę be glotninimo. Grafike matyti nuo kokių dažnių šis garsiakalbis su Bextrene plastiko membrana pradeda plazdėti, skleisdamas didesnius iškraipymus.Grafikas rodo, kad ŽD pralaidos filtras turi pradėti riboti dažnius nuo maždaug 1,5 – 2 kHz. Dalykas paprastas – B110 turi plastiko (Bextrene) membraną. Su tokia dažninė prasiplečia, tačiau parazitiniai rezonansai būna ryškesni, negu su popieriaus membranomis.
Reikia paminėti, kad Bextrene buvo svarbus 1965-ųjų atradimas, leidžiantis išvengti popieriaus membranų parametrų pasikeitimo dėl aplinkos drėgmės. Bextrene išrado B&W specialistai, tačiau iš šios medžiagos žemadažnių membranas gamino kiti gamintojai (KEF, Audax).- This reply was modified 3 years, 12 months ago by Belas.
December 2, 2020 at 23:15 #5337Užsakovui pasiūliau Keesonic KUB pritaikyti šilkinius kupolinius aukštadažnius. Sandėlyje turėjau 1″ Danijoje pagamintų Vifa su palyginti žemu rezonansu. Pirma sumontavau vieną ir galėjau pradėti tyrinėti.Išmatavęs dažninę pamačiau galimybę pagerinti šių kolonėlių darbą. Tuolab sumontavus geresnius kupolinius AD garsiakalbius. Paklausęs muzikos ėmiausi darbo.
- This reply was modified 3 years, 12 months ago by Belas.
December 4, 2020 at 23:53 #5350Su Vifa kupoliniu dažninė prasiplėtė, pagerėjo AD sklaida, tačiau VD ruože išliko duobė. Taip pat matyti, kad reikia pažeminti AD modulio amplitudę. Keesonic KUB dažninė kambaryje iš 1 m. atstumo: žalia spalva su konusiniu, geltona – su Vifa kupoliniu AD garsiakalbiu.
Filtro derinimas ir L-pad ateniuatorius dažninę išlygino, pagerėjo garsas. Žemiau paveikslėlyje dažninė be korpuso akustinio slopinimo: Korpusą užpildžius akustinio slopinimo medžiaga, užsandarinus ir užbaigus filtro derinimą, dažninė tapo glotnesnė.
Abiejų AS dažninės žemiau paveikslėlyje, o 30- 120 Hz ruože matomi netolygumai yra dėl kambario rezonansų: Slenkančio dažnio su 1/24 okt. žingsniais išmatuota dažninė palyginti glotni. Iškraipymai esant 75 dB garsumui nedideli, todėl remonto-rekonstrukcijos darbus nusprendžiau baigti.
Keesonic KUB garsas su Vifa kupoliniais po filtrų derinimo tapo subalansuotas ir mažiau varginantis.
Kolonėlės iškeliavo atgal į Norvegiją ir jas tyrinėja užsakovas.- This reply was modified 3 years, 12 months ago by Belas.
December 5, 2020 at 10:36 #5362Pabandykime palyginti vienus geriausių to paties dydžio LS3/5A monitorius su rekonstruotais Keesonic KUB.
Dažninė yra vienas svarbiausių parametrų. Stereophile buvo tyrinėtos Harbeth LS3/5A. Žurnale pateikta išmatuota dažninė, bet nenurodytas rezultatų glotninimas. Paslėpus tą dalį kur dažninę įtakoja kambario rezonansai ir suvienodinus koordinates gaunasi toks rezultatas:Dažninės rodo, kad abiejų AS tembras panašus. LS3/5A turi mažesnį (0.75″) AD garsiakalbį, todėl dažninė aukščiausioje oktavoje tolygesnė. KUB su 1″ kupoliniais AD atkūrimas šiek tiek skaidresnis, bet garsas nėra per ryškus ar varginantis.- This reply was modified 3 years, 9 months ago by Belas.
December 5, 2020 at 11:29 #5365Svarbu iškraipymai, tačiau šį svarbų parametrą gamintojai ir AS tyrėjai apeina. Seniau būdavo sunku išmatuoti iškraipymus, bet dabar priemonių yra.
Platybėse surinkau ką galėjau rasti ir pateikiu J. Rogers JR 149 kolonėlių su analogiškais kaip LS3/5A garsiakalbiais, modifikuotų Keesonic KUB ir moderniausių KEF LS50 iškraipymų matavimus. Palyginti kruopščiai nepavyks, nes nežinomas matavimų sąlygos, kokiu garsumu buvo atliekami matavimai. Mano perdarytos KUB buvo tyrinėjamos kambaryje kur iškraipymus padidina atspindžiai, o tiksliausi THD matavimai yra beaidėje kameroje išmatuotų KEF LS50. Šias galima vertinti dvijuosčių su 5″ žemadažniais šiuolaikiniu “etalonu”.Galima daryti prielaidą, kad Keesonic KUB su Vifa kupoliniais iškraipymų lygis panašus kaip ir KEF LS50. Užbaigus darbus perklausoje dalyvavome dviese, kolonėlės skambėjo neutraliai ir be girdimų iškraipymų. Žinoma, tokio dydžio AS dinaminių galimybių ribose.- This reply was modified 3 years, 9 months ago by Belas.
December 5, 2020 at 12:42 #5372Sveiki Česlovai,
Minėjot, jog matavot 75dB garsumu, o KEF deklaruojami matavimai 85dB (2.83V/1m), tad THD skirtumas turėtų būti kitoks. Beje, kelintos eilės filtrą naudojot ?
- This reply was modified 3 years, 12 months ago by Belas.
December 8, 2020 at 11:20 #5395Mano pateiktus palyginamuosius matavimus reikia vertinti kritiškai, nes jie atlikti skirtingomis sąlygomis.
Patikrinęs dažninę su orginaliais AD garsiakalbiais pamačiau duobę VD ruože. Taip konstruodavo kolonėles, nes pakelti žemieji ir paryškinti aukštieji vilioja pirkėjus.
Esu mokslo šalininkas, stengiuosi įvertinti parametrų visumą. Kad tai teisinga, įrodo analogiško dydžio LS3/5A kolonėlių su moksliškai pagrįstais parametrais sėkmė. Angliškos Keesonic KUB kolonėlės neatitinka kelių svarbių reikalavimų: negali tiksliai atkurti tembro, neišnaudojamos garsiakalbių dinaminės galimybės, prasta sklaida. Kupoliniai AD garsiakalbiai, filtrų rekonstrukcija, korpuso užsandarinimas leido pagerinti parametrus ir išgirsti geresnį muzikos atkūrimą.KUB kolonėlėse sumontavau Vifa D27TG-35-06 aukštadažnius. Iš JAV turiu parsisiuntęs įvairių kupolinių šilkinėmis membranomis, kai garsiakalbiai buvo gaminami Europoje (Vifa – Danijoje). Vifa arba Peerless būdavo palyginti nebrangūs, bet tai geri AD garsiakalbiai. Perkėlus gamybą į Kiniją pavadinimai išliko, bet techninės charakteristikos pasikeitė į blogesnę pusę.
Žemiau daniškų Vifa D27TG-35-06 aprašymas.- This reply was modified 3 years, 9 months ago by Belas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.