Sutrumpinimai ir paaiškinimai

Audiofilas Forums Kitos diskusijos Biblioteka: literatūra, sutrumpinimai Sutrumpinimai ir paaiškinimai

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #2302
    Belas
    Keymaster

      Daug atsakymų apie audio, video, buitinę aparatūrą ir elektroniką rasite knygoje – The Illustrated Dictionary of Electronics, kurios pdf’ą parsinešiau iš interneto.

      Forume dažniau sutinkami trumpiniai:

      AAD recording – užrašas ant vinilo plokštelių reiškia, kad muzika buvo įrašoma ir įrašai apjungiami bei redaguojami analoginiais magnetofonais.
      ADD
      recording – užrašas ant vinilo plokštelių reiškia, kad muzika buvo įrašoma į analoginius magnetofonus, o apjungimas bei redagavimas buvo atliktas skaitmeniniais magnetofonais.
      ABX double blind test
      – metodika, leidžianti objektyviai įvertinti garso kokybę arba patikrinti GAS įrenginius.
      ADCh
      – amplitudinė-dažninė charakteristika, angliškai – Frequency Response (FR). Kartais vadinama sutrumpintai – dažnine.
      AES –
      Audio Inžinierių Asociacija.
      ALNICO
      – magnetas iš aliuminio, nikelio, kobalto mišinio, pasižymintis mažiausiais garsiakalbių motorų iškraipymais. 
      Anti-skating
      – patefonuose naudojamas įcentrinės jėgos kompensavimo įrenginys.
      AP
      – akustinė panelė, padidinanti garsiakalbio efektyvumą ir formuojanti siauresnį garso spinduliavimą.
      AS
      – akustinė sistema arba garso kolonėlė.
      ASK – analoginio signalo į skaitmeninį keitiklis. Literatūroje prigijęs ADC (analog-to-digital converter), taip pat A/D ir A-to-D trumpiniai.
      ASM – analoginė skaičiavimo mašina.
      B – magnetinės indukcijos tankis garsiakalbio ritės plyšyje.
      Balansinis sujungimas – aparatūros sujungimas simetriniais kabeliais ir XLR tipo jungtimis.
      c – garso bangų sklidimo greitis ore (=345 m/s).
      CD (constant directivity) – ruporų klasė, pasižyminti vienodu spinduliavimo kampu visame darbo dažnių diapazone.
      Crest factor – signalo pikinės ir vidutinės reikšmių santykinis dydis decibelais. Skaitoma, kad signalui iš CD šis santykis yra maždaug 12 dB, o muzikos paprastai būna 10 – 20 dB ribose.
      DDD recording – užrašas ant vinilo plokštelių reiškia, kad muzika buvo įrašoma, apjungiama ir redaguojama skaitmeniniais magnetofonais.
      Detonacija (Wow and flutter) – momentinis patefono plokštelės arba magnetofono juostelės judėjimo greičio pasikeitimas.
      DFDamphing factor arba slopinimo koeficientas, yra garsiakalbio nominalios varžos ir signalo šaltinio (stiprintuvo) varžos santykis.
      DIN 45500 – 1966-ais Vokietijoje sukurtas ir plačiai paplitęs Hi-Fi aparatūros standartas.
      DSP (digital signal processing) – skaitmeninis signalo apdorojimo būdas, kai naudojami iš analoginio į skaitmeninį keitikliai (ASK), suteikiantys galimybę atlikti norimas skaitmeninio signalo manipuliacijas. Atgal į analoginį signalą konvertavimas atliekamas skaitmeninio į analoginį  keitikliais (SAK).
      ESM – elektroninė skaičiavimo mašina, arba kompiuteris, veiksmus atliekantis pagal programą.
      f3 – dažninės plotis -3 dB lygyje, kai akustinė galia sumažėja dvigubai.
      fs – garsiakalbio rezonansinis dažnis. Plačiai naudojamas žemųjų dažnių garsiakalbio darbui apibudinti.
      FA
      – fazės apgręžėjas. Helmholtso akustinis rezonatorius, leidžiantis praplėsti kolonėlių žemųjų dažnių atkūrimą ir padidinti efektyvumą. Teoriškai efektyvumas gali būti padidintas dvigubai. Platų AS su FA nagrinėjimą galite rasti čia. Kolonėlės su FA dar vadinamos Bass Reflex, Ported, Vented box.
      Kolonėlės su pasyviniu spinduliuotuvu taip pat priskiriamos šiai kategorija, tik šios vadinamos Passive Radiator.
      FB – socialinis tinklas Facebook.
      FIR finite impulse response tipo skaitmeninis filtras, kai atliekamas įėjimo signalo ir atsako į impulsą  laikinis (time domain) manipuliavimas. Leidžia išlyginti dažninę, kartu pasiekiant linijišką fazinę charakteristikas. Reikalauja sudėtingų skaičiavimo procedūrų, todėl išėjime signalas būna užvėlintas.
      FLACFree Lossless Audio Codec yra kokybės praradimų neduodantis garso signalo suspaudimo standartas.
      FR – dažninės charakteristikos trumpinys (Frequency response).
      GAS – garso atkūrimo aistema. Trumpinys prigijo Audioforumas forumo diskusijose 2008-aisiais ir šiuo metu plačiai naudojamas.
      Golden ratio Auksinių proporcijų taisyklė, leidžianti sumažinti kambario arba kolonėlių korpuso viduje esančius rezonansus. Taisyklė paremta Fibonachi skaičių seka.
      headroom – gamintojo deklaruojamas parametras su atsarga. Pvz., 3 dB maksimalios galios  headroom reiškia, kad stiprintuvo tikroji maksimali galia yra dvigubai didesnė už deklaruojamą.
      HP (High-pass) ir LP (Low-pass) – tik aukštuosius arba tik žemuosius dažnius praleidžiantys filtrai.
      IIR infinite impulse response tipo skaitmeninis filtras, kuriame atliekama diskretinė Furje transformacija (Z-transformacija). Signalo formavimas šiuose filtruose vykdomas panašiai kaip analoginiuose filtruose.
      IMD (intermodulation distortion) – suminiai ir skirtuminiai iškraipymai, atsirandantys netiesinėse sistemose, kai iš kelių vienu metu atkuriamų signalų atsiranda papildomi parazitiniai signalai arba garsai.
      Jitter – plazdėjimas, periodinių impulsinių signalų išsidraikymas laike.
      Latency – signalo laukimo trukmė.
      L-paddviejų varžų ateniuatorius signalo amplitudei sumažinti.
      Muzakas – terminas bereikšmei foninei muzikai įvardinti.
      n.g.r. – neigiamas grįžtamas ryšys, leidžiantis sumažinti stiprintuvų iškraipymus

      OB (open baffle) – dipolinė AS su atviru korpusu.
      PA (public address) – viešųjų erdvių įgarsinimo sistemos.
      – programinė įranga.
      SACD (Super Audio CD) ir DVD-A (DVD-Audio), BD-A (Blue Disk-Audio), Ultra HD Blu-ray – aukštos rezoliucijos kompaktiniai diskai.
      SAK – skaitmeninio signalo į analoginį keitiklis. Literatūroje prigijęs DAC (digital-to-analog converter), taip pat D/A, D2A ir D-to-A trumpiniai.
      Semplas (sample) – muzikinis šablonas.
      SPL (sound presure level) – garsumas.
      taškinis šaltinis – vienos krypties garsas, sklindantis iš vieno taško iki dažnių kur spinduliuotuvo diametras susilygina su garso bangos ilgiu.
      THD (total harmonic distortions) – bendrieji harmoniniai iškraipymai.
      TL (transmission line) – kolonėlių tipas, leidžiantis praplėsti FR žemųjų dažnių kryptimi.
      Thiele/Small, T/S, T-S, TSP – Richard H. Small ir A. Neville Thiele 1973 m. aprašytos garsiakalbių teorijos paplitę trumpiniai.
      η – efektyvumas.
      η0 – charakteringas efektyvumas (naudingumo koeficientas) procentais.

      • This topic was modified 1 year, 2 months ago by Belas.
      #5730
      Belas
      Keymaster

        Vertinant senuose šaltiniuose nurodytas kainas reikėtų taikyti infliacijos koeficientą. Apie kainos koregavimą galima sužinoti apsilankius Inflation calculator.

        • This reply was modified 3 years, 10 months ago by Belas.
        #6398
        Belas
        Keymaster

          123

          Ruošdamas apžvalgą apie garso įrašų studijas pasižvalgiau į pop muzikos raidą.
          Ano amžiaus pradžioje populiariausia buvo simfonija, vėliau country, džiazas, rhythm and blues, rokenrolas, soul, pop rokas, disco. Muzika buvo grojama instrumentais, kuriama pagal tam tikras taisykles, buvo galima įvertinti grojančius, kuriančius ir pačius klausytojus.
          Į studijas atėjus skaitmeniniams įrenginiams, nuo 1980-ųjų įsiveržė kitokia populiarioji. Techno-pop keitė, house, įsitvirtino hip-hop, electro, punk su visokiais drum and bass arba UK garage.
          Muzika mums reiškia garsą iš muzikos instrumentų, partitūras muzikantams arba improvizaciją. Taip pat reiškia mokslus baigusius kompozitorius ir muzikos kocertus. Muziką įrašų studijose įrašo garso inžinieriai.
          Nuo 1980-ųjų šiuolaikinė populiarioji elektroninė persikėlė į namų studijas, nes sukurti galima mažai vietos užimančiais MIDI instrumentais ir kompiuterinėmis programomis. Kūrėjui nebereikalingas muzikos disciplinų išmanymas, jam nebereikia mokėti groti, suderinti instrumentą. Šiuolaikinis muzikantas gali neturėti išlavintos klausos, nesugebėti atskirti obojaus nuo klarneto. Elektroninės muzikos kūrėjas negalėtų koncertuoti, o scenoje judančiam dainininkui gali pritarti sintetiniai garsai iš kolonėlių. Pagrindinis šiuolaikinės pop-muzikos dalykas pasidarė PĮ išmanymas ir semplų biblioteka.

          Elektroninių garsų kūryba yra meno rūšis, yra puikių kūrinių, bet didžiosios dalies “privalomųjų muzikos rekvizitų” nebėra. Štai kodėl šį meną vadinti Muzika man darosi sunku.
          Vieną rytą pagalvojau, kad šiuolaikinę “muziką” tiktų vadinti – “mūzas”, bet bičiulis Audrius Š. šiandien paminėjo muzaką ir pateikė nuorodą į šiuolaikinį žodyną:
          Muzzak – a term defining any type of music heard inside an elevator, super market, or coffee shop.
          Truputį kitaip apibūdinama Muzak muzika Vikipedijoje, bet sulietuvinus galūnę būtų neblogas bendrinis žodis šiuolaikinei elektroninei-kibernetinei muzikai pavadinti.
          Muzakas neturėtų kliūti jaunimui, o ir elektroninės muzikos mylėtojai neturėtų supykti. Pabandome pasodinti – gal bus lengviau susišnekėti?
          Goldie – Inner City Life.
          • This reply was modified 3 years, 8 months ago by Belas.
        Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
        • You must be logged in to reply to this topic.