Reply To: Patefonai

#4940
BelasBelas
Keymaster

    Pagrindiniai patefono mechanizmui keliami reikalavimai yra disko sukimo greitis, greičio stabilumas, tylus veikimas ir startavimo greitis. Sukimosi greitį užtikrinti paprasta, nes absoliutus plokštelės greitis mums nėra svarbu. Tylų įrenginio veikimą ir mechaninį atsparumą užtikrinti taip pat nesunku, nes realus plokštelių dinaminis diapazonas nedidelis; klausant normaliu garsumu tyliausias garsas būna plokštelių traškesiai, bet ne variklio triukšmas ir mechanikos gaudesys (rumpelis/Rumble).
    Didžiausia patefonų problema yra momentinis greičio stabilumas. Klausant bitlus, ar smuiką detonacijų (Wow and Flutter) tikriausiai neišgirsime, bet fortepijono įrašuose net mažiausia detonacija bus girdima.
    Sugalvota daugybė disko sukimo schemų, bet dabar apžvelkime pagrindines.

    Pati paprasčiausia buvo su diską varančiu ratuku (Idler drive).Pioneer ratukinis patefonas                            Pioneer ratukinis patefonas
    Ratukiniam patefonui reikalingas sinchroninis vienfazis variklis ir ratukas diskui sukti. Sinchroninio variklio sūkiai priklauso nuo kintamos srovės tinklo dažnio, kuris visur pasaulyje yra stabilus. Tai reiškia, kad patefono disko sukimosi greitis bei momentiniai greičio pokyčiai taip pat bus tokio stabilumo, koks yra mūsų maitinimo tinklo 50 Hz dažnio stabilumas. Elektros tinklo įtampos svyravimai būna didesni, bet sinchroninių variklių sūkius lemia ne įtampa, o maitinimo tinklo dažnis. Štai kodėl net paprasčiausių ratukinių patefonų detonacijos būna nedidelės. 1968 m. kataloge matome maždaug 0,1 % ar mažesnes detonacijas – geras rodiklis už nebrangiai!

    Ratukiniai buvo populiariausi. Anais laikais klausydavome latviškus REMR gamybos Aккорд ir tik kažkada vėliau pasirodė lenkiški dirželiniai Unitra G-602.
    Lentynoje turiu Thorens TD-135. Šis šveicarų gamintojas ilgai lyderiavo. Manąjį iš Ciuricho parsivežė akademikas Z. Januškevičius, dalyvaudavęs  tarptautinėse kardiologų konferencijose. Atiteko su patefoninėmis relikvijomis – plokštelės dulkių valytuvu, cheminiais skysčiais galvutei nuvalyti. Pilnai veikiantis, bet aš įsijungiu tik praeities emocijoms pažadinti.Thorens TD-135Patefono viduje ratukinė mechanika su greičio reguliavimo, įjungimo ir sustabdymo mechanizmais. Besisukančios dalys subalansuotos, velenėliai dideli, disko guolis storas, diskas išlietas iš aliuminio lydinio. Aukcionuose tokį mačiau už ~1000 USD, bet atlikus hai-endinę „modernizaciją“ ir prikaišiojus saldžių žodžių, už prekę tikriausiai prašytų dvigubai. Thorens TD-135 pavara          Thorens TD-135

    • This reply was modified 4 months, 3 weeks ago by BelasBelas.