Audiofilas › Forums › Akustikos inžinerija › Akustika ir kolonėlės › Buitinės kolonėlės › Atviros OB kolonėlės
- This topic has 23 replies, 2 voices, and was last updated September 29, 2023 at 18:27 by Belas.
-
AuthorPosts
-
October 16, 2021 at 13:17 #7578
OB darbą taip pat tyrinėjau erdviame hole.Pav. 5. Hole kolonėlės buvo toliau nuo sienų, iki mikrofono 1 m, stovo aukštis 1,2 m.
Pav. 6. Uždaros kolonėlės dažninė – juoda, OB – raudona.
Hole garsas prastesnis negu buvo lauke, tačiau ir čia geriau skambėjo uždaroji kolonėlė. OB režimu dingo lokalizacija, garsas tapo nemalonus, varginantis.- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
October 16, 2021 at 13:38 #7585Persikėlus į muzikos kambarį, kolonėles pastačiau toliau nuo sienų ir taip, kad būtų kuo mažiau atspindžių. Mikrofonas buvo 1 ir 2 metrų atstume, stovą nuleidau iki 1 metro aukščio.Pav. 7. ADS L10 akustiškai įrengtame kambaryje.
Šį kartą panaudojau programą Steps, leidžiančią išmatuoti THD. Nustačius 1/3 okt. rezultatų glotninimą, gavau tokį rezultatą: Pav. 8. Uždara AS – žydra, OB režimu – ruda.Pav. 9. Netiesiniai iškraipymai (THD) 40 – 1000 Hz dažnių ruože: Uždara – žydra, OB – raudona.
Pažiūrėkime kaip pasikeičia dažninė realiame 2 metrų muzikos klausymo taške.
Pav. 10. Uždara AS – žydra, OB iš 1 m – raudona, OB iš 2 m – ruda.
Visi matavimai rodo, kad sumodeliuotos OB kolonėlės dažninė ŽD ruože tampa prastesnė negu iš vienos AS. Taip pat padidėja bendras dažninės netolygumas ir THD.Kambaryje muziką klausiau 2 m atstumu. Geriausias garsas buvo iš uždaros kolonėlės. Pajungus į OB garsas netenka lokalizacijos, pasklinda erdvėje, pasikeičia tembras. Mano parinktų įrašų tembro pasikeitimas nebuvo itin ryškus, todėl dažninė nėra garso kokybę apibūdinantis parametras.
- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
October 16, 2021 at 14:02 #7590Minėjome, kad OB kolonėlių dažninė neparodo kolonėlių darbo. Dažninę būtų galima išmatuoti klasikiniais būdais, bet įnešus į patalpą OB paskleidžia daugybę parazitinių spinduliavimų ir išmatuota dažninė tampa bevertė.
Pereinamosios charakteristikas yra instrumentas, leidžiantis pamatyti kaip dirba kolonėlės pasibaigus impulsiniam stimului.
Žemiau paveikslėlyje impulsinė charakteristika ir ką 11 ms laikotarpiu užfiksavo mikrofonas.Pav. 11. Uždaros AS – juoda ir OB modelio – raudona impulsinės charakteristikos, išmatuotos 1 m atstumu akustiškai paruoštame kambaryje.
Kairėje matyti garsiakalbių atsakas į impulsinį signalą ir kaip atrodo atspindžių sukelti parazitiniai garsai pasibaigus signalui. 2,5 ms laiko atstume esantis didžiausios amplitudės raudonas signalas rodo antrosios (OB) kolonėlės garso atspindį nuo kambario plokštumų. Matome, kad OB modelio atspindžiai tęsiasi ilgiau ir jų daugiau negu iš uždaros AS.
Pažiūrėkime tą patį patogesnėje atvaizdavimo formoje, kur grafiko viršuje matyti dažninė 1 m atstume. Žemyn krentančios kreivės parodo kaip pasibaigus signalui kinta spektras. Parinkau 15 dB amplitudės ir 20 ms laiko intervalus.Pav. 12. Uždaros kolonėlės garso spektro pokytis laike (vad. Waterfall grafikas) pasibaigus signalui.
Per 10 ms žemųjų dažnių ruože parazitiniai signalai nuslopsta ~10 kartų. Matome atspindžius 3-6 kHz ruože, kurie per 10 ms taip pat nuslopsta ~10 kartų.Pav. 13. OB kolonėlių garso spektro pokytis laike pasibaigus signalui.Matuojant parazitinius atspindžius iš OB matome, kad patys žemiausi dažniai iki maždaug 200 Hz susinaikinę, spektre matyti 300-1000 Hz atspindžių pluoš-tas (A zona), kurių anksčiau (iš vienos AS) nebuvo. Taip pat daugiau garso parazitų 2-7 kHz (B zona). Atspindžiai dažninę padarė glotnesnę (C zona), bet glotnumas ne dėl signalo geresnio atkūrimo, bet dėl parazitinio ir naudingo signalų sumavimo.
- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
October 16, 2021 at 14:24 #7599Dar kartą kolonėles išnešiau į holą ir patikrinau ką daro didesni tos patalpos atspindžiai.Pav. 14. Impulsinė charakteristika hole: uždara AS-juoda, OB režimu – raudona.
Waterfall grafikai:Pav. 15. Uždaros kolonėlės Waterfall grafikas, kai kolonėlė akustiškai neparuoštoje patalpoje.Pav. 16. OB modelio Waterfall grafikas akustiškai neparuoštoje patalpoje.
Matyti, kad parazitiniai garsai hole trunka ilgiau, OB režimu spektras užsipildęs daugybe ilgai trunkančiais atspindžių.
Grafikai realiame 2 metrų klausymo atstume parodo dar didesnes degradacijas.Pav. 17. Uždaros kolonėlės Waterfall, kai mikrofonas 2 m atstumu.Pav. 18. Waterfall OB režimu, kai mikrofonas 2 m atstumu.
Akivaizdžiai matyti, kad dipolinė OB kolonėlė užpildo kambarį parazitiniais garsais ir tai trunka ilgai. Atrodytų, iš OB girdisi žemieji, netrūksta aukštųjų, bet tokio garso klausyti nemalonu, muzika varginanti.Kam yra tinkamos mažosios OB?
Atvirosios kolonėlės spinduliuoja į abi puses, bet sumontavus sienoje, galima kokybiškai įgarsinti šalia esančias patalpas. Į muzikos klausymo kambarį mažųjų OB nerekomenduoju, bet gali tikti kažkur į pasilinksminimo kambarį šalia pirties.Išvados:
1. Kokybiškam garso atkūrimui reikalingas taškinis, į klausytoją nukreiptas spinduliuotuvas ir kuo mažesnis patalpos apšvitinimas garsu. Tokį reikalavimą tenkina garsiakalbiai didelių gabaritų OB panelėje.
2. Kelyje į geriausią muzikos atkūrimą nedidelės OB kolonėlės yra neperspektyvus sprendimas.
3. Nedidelių OB kolonėlių darbą geriau atskleidžia ne dažninė, bet impulsiniai parametrai.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tekstus apie atviro tipo OB kolonėles sukėliau į dokumentą, kurį galima parsisiųsti iš čia.
Įspėju, kad nurodytu adresu esantis tinklapis suprojektuotas senesnėmis priemonėmis, galite sulaukti pranešimo apie nesaugų prisijungimą, bet pavojaus ten lankytis nėra.
- This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
January 11, 2022 at 18:30 #8217FB paskelbtame parduodamas OB pristatyme pardavėjas paminėjo su konstrukcija nederančius parametrus, todėl parašiau –
prieš perkant rekomenduočiau šalia pastatyti maždaug tiek pat kainuojančias lentynines ir paklausyti kaip skamba. Dėmesį reikėtų atkreipti reikėtų ne į žemuosius, bet į instrumentų lokalizaciją. Apie labai siaurą OB kolonėlių Hot Spot kažkas jau parašė, o aš bakstelčiau į deklaruojamą jautrį – 95 dB/W/m šio tipo AS yra nepagrįstas dydis.
Jamo R 909 taip pat su dviem gerais 15″ žemadažniais, o deklaruojamas jautris yra 86 dB/W/m. Eminence garsiakalbiai yra su silpnesniais motorais, 450 W būtų nepakeliama riba ilgiau atlaikyti. Mano komentaras grynai techninis ir tikiuosi nesutrukdys nei parduoti, nei pirkti.Išsivysčiusi diskusija paskatino pasidomėti. Sužinojau, kad kalbama apie OB gamintoją RiSOUND, FB suradau paskyrą, kurioje daili nuotrauka ir trumpas aprašymas:
Bendros specifikacijos SPL eilutėje parašyta: 95 dB matuojamas tipiniame kambaryje. Tai nėra kolonėlių jautrio parametras, kaip buvo nurodęs pardavėjas. AS konstruktorius R. D. prie diskusijos neprisijungė, giliau apžvelgti šias OB būtų sunku, bet palikti be dėmesio pardavėjo Simo T. nurodytą 95 dB jautrumą ir 450 W kolonėlių galią audiofilų bendruomenei būtų žalinga.- This reply was modified 2 years, 9 months ago by Belas.
January 11, 2022 at 20:56 #8231Sekančią dieną apie jautrį ir galią FB parašiau:
Nesu matęs Ričardo D. kolonėlių detalaus aprašymo, bet konstruktorius galės prisijungti prie diskusijos ir paaiškinti savo AS su Eminence garsiakalbiais darbą.
Sustokime prie populiariausių Alpha-15 žemadažnių, kuriuos mėgsta OB konstruktoriai.
Gamintojas deklaruoja 95 dB jautrį bei 450 W galią. Paminėtus skaičius pakomentuosiu.Kolonėlių jautrį paprastai nusako ŽD modulio jautris. Jei AS su dviem 15“ Eminence Alpha-15 būtų uždarame dideliame korpuse, kolonėlės galėtų atkurti nuo ~45 Hz, o jautris būtų maždaug 97 dB/W/m. Žinoma, jei aukštuosius atkurtų 8“ Tang Bang plačiajuostis, tada kolonėlių jautris nebūtų didesnis kaip šio garsiakalbio jautris (95 dB/W/m). Kai naudojamas nedidelis atviras skydas, susidaro akustiniai trumpinimai, nes žemieji dažniai iš abiejų ŽD garsiakalbių membranų pusių sklinda priešingose fazėse, todėl mažųjų OB garsumas/efektyvumas būna nedidelis.Paveikslėlyje raudona linija rodo Eminence Alpha-15A deklaruojamą dažninę nuo 100 Hz:
Gamintojas nurodo, kad buvo matuojama 2 pėdų dydžio ekrane, kuris buvo įtvirtintas į didelį ekraną. Taip pat parašyta, kad buvo vertinamas ne darbinis ŽD ruožas (ne iki 500 ar 1000 Hz), bet išmatuota visa dažninė su ta didele kupra AD ruože. Štai iš kur atsiranda deklaruojamas 97 dB/W/m jautris. Mažame ekrane (mūsų atvejis) efektyvumas būna mažesnis, nes kuprą būtina nupjauti filtrais. Tikslesnių efektyvumo duomenų neturime, todėl pasilikime prie gamintojo dokumentuose pateikto FR grafiko;raudona linija rodo, kad darbo dažniuose iki ~1 kHz Alpha-15A jautris yra ~94 dB/W/m. Įvertinus filtrų ritės slopinimą jautris sumažėja apie 1 dB ir efektyvumo kreivė atitinkamai pasislenka žemyn (mėlyna linija). Du Alpha-15A garsiakalbiai uždarame korpuse duotų ~96 dB/W/m, bet tokio jautrio jokios OB nedideliame skyde su dviem Alpha-15 pasiekti negali.Iliustracijai pateikiau pramoninių Jamo R 909 deklaruojamą jautrį (86 dB/W/m). Brangios, sunkios R 909 su specialiai parinktais 15“ žemadažniais gerai dera su teorija ir pasako, kad nedideliame skyde sukonstruotų AS efektyvumas yra labai mažas. Mūsų pardavėjas prekę perkėlė į didelio jautrio kolonėlių sritį, bet pagal konstrukcijos sudėtingumą, dydį, svorį ir kainą tai visiškai kita AS klasė.
Trumpai apie 450 W.Eminence garsiakalbiai pigūs su silpnais motorais štampuotos skardos korpusuose. 3 kg sveriantis Alpha-15 turi 3,8 cm diametro ritę ir nedidelę membranos eigą. Gamintojas nurodo 200 W Power Rating galią, bet ten pat aprašyme matome tam tikras galios matavimo sąlygas. Galiu paminėti, kad 10x brangesnių, 4x sunkesnių 15“ TAD 1601a žemadažnių motore 10 cm diametro ritė iš stačiakampio formos vario vielos gerai aušinamame Alnico magnete. Šiam garsiakalbiui gamintojas nurodo 150 W maksimalią darbinę galią. Deklaruojamas toks pat 97 dB/W/m jautris, tačiau šio garsiakalbio membranos eiga didelė, todėl gali garsiai atkurti ir žemiausią muzikos oktavą (nuo ~28 Hz). Kalbu apie tai, kad:– į du Eminence Alpha-15 padavus 450 W, garsiakalbiai atlaikytų ne daugiau minutės;– kolonėlėms uždaruose korpusuose su Eminence Alpha-15 užtektų 50 W galios stiprintuvo, o už analogiškos kokybės 450 W stiprintuvą prie OB kolonėlių reikėtų sumokėti daug kartų brangiau.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~1. Šiuolaikiniai įrašai pasižymi didele dinamika, kuriai atkurti reikia ne stiprintuvo galios, bet aukšto kolonėlių efektyvumo.2. Nedidelės atvirosios OB yra specifinė niša; akustikos vadovėliuose tokios AS neaprašomos, nėra jautrio matavimo metodikų, parametrai nestacionarūs, o garsas labai priklauso nuo aplinkos (nuo kambario). ▪- This reply was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
October 5, 2022 at 22:14 #8897Ačiū už įdomią medžiagą….
October 27, 2022 at 18:28 #8923Sužinojau, kad dar vienas LT audiofilas nori turėti panašias į “Endorphin” P-17 kolonėles iš lampizator.eu su plačiajuosčiais atvirame korpuse. Šiame projekte žemiausius dažnius atkuria didelio jautrio 15″ garsiakalbis nedideliame atvirame korpuse. Bičiuliai tikisi gero garso už pigiai, planuoja klausyti su lempiniais stiprintuvais, bet tai nenutiks.
Nuotraukoje “Endorphin” P-17 (nuotrauka iš paminėto tinklapio):
Projektas man priminė Festivals. Šis radijo imtuvas buvo sukurtas 1958, o pavadinimas skirtas “jaunimo ir studentų pasauliniam festivaliui” paminėti. Festivals buvo puikiame korpuse su 4 plačiajuosčiais atvirame korpuse ir lempiniu stiprintuvu. Būdamas trylikos nueidavau į parduotuvę pavarvinti seilę tokį turėti…
~~~~~~~~~~~~~~
Malonu matyti akustikos srityje dirbančius! Jei tikslas yra atkurti muziką, sunku būtų sugalvoti šleivesnį kelią. Atrodytų paprasti projektai su plačiajuosčiais tampa brangūs, įsitraukus nebegali sustoti; Auratone 5C konstrukcija per paprasta ir per pigu, Fostex – atsibodę, geresnių Lowther garsiakalbių sunku nusipirkti, o dar Voxativ plačiajuosčiai su elektromagnetais! Net tada nenustosi tikėti, kad Muziką išgirsti bus galima nusipirkus Feastrex D6 plačiajuosčius už dvitešimt tūkstančių ir pasigaminus korpusus su galiniais ruporais…Technikoje, o ir GAS srityje svarbiausia yra struktūra. Plačiajuosčiai vilioja paprastumu, nereikia filtrų, bet tokie garsiakalbiai netenkina Akustikos reikalavimų šiuolaikiniams įrašams atkurti. Pajungus daugiau garsiakalbių projektas praranda paprastumą ir tada antruoju galu visiškai atsisuka į mokslą. Žinoma, lempinis stiprintuvas prastos kolonėlių su daug plačiajuosčių schemos sugadinti nebegali, bet lempos nėra lazda pasiremti. Sakyčiau, gaunasi specifinė sritis – “meninė akustika”, leidžianti sakyti – “man toks garsas patinka”. Galima taip šnekėti, kol kažkas nepaprašys uždėti paklausyti didesnės sudėties orkestro arba sunkiojo roko įrašų.
AM radijo laikais klausėme garso iš dėžių su plačiajuosčiais ir su lempiniais stiprintuvais. Atsiradus FM, garsiakalbiai nukeliavo į dėžes su specializuotais garsiakalbiais. Geresnį garsą girdėdavome kino salėse, nes ten buvo stiprūs žemadažniai ir aukštuosius atkuriantys ruporai su kompresiniais garsiakalbiais. Ši schema išliko iki šių laikų.
Tėviškėje turime dešimtmetį užstrigusius plačiajuosčių srityje, o kiti AS konstruoja su Tannoy koaksialiniais. Jei knygoms skaityti laiko nėra, galima susitikti su pasigaminusiais AS su plačiajuosčiais uždaruose ir atviruose korpusuose, su vienu ar su keliais garsiakalbiais. Paklausius būtų lengviau pasirinkti kelią į kokybišką garsą.
Nuotraukoje projektas su Lowther DX55 plačiajuosčiais KleinHorn tipo ruporuose. Puikus stiprintuvų specialistas Nelson Pass buvo užsikrėtęs pasigaminti geras AS. Akustikoje žinių trūko, todėl iš šios srities pasitraukė ir kolonėlių nebegamina.
- This reply was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
December 14, 2022 at 16:11 #9064Diskusijoje apie Wolf Von Langa kolonėles D. Š. parašė –“dipolis žemuose dažniuose leidžia geriau sukontroliuoti bosą palyginus su tradicine uždara dėže arba faziku, nes mažiau žadina kambario rezonansus”, o kitas OB kolonėlių privalumas yra “aštuoniukės” spinduliavimas, duodantis didesnį negu korpusinių AS kryptingumą (DI).
OB yra dipolis, sklaidos charakteristika iš tiesu „8“ formos, bet tokią turėtų garsiakalbis labai didelėje apskritimo formos panelėje, panelė turėtų būti kažkur lauke ant medžio, arba pakelta kambaryje tarp lubų ir grindų. Labai nepraktiška, nesu tokių OB matęs, visos buitinės “lentos” nedidelių gabaritų su plačiajuosčiais ir pastatytos ant grindų.Galima įžvelgti „aštuoniukės“ tipo kryptingumą iš ant grindų stovinčios nedidelės stačiakampio formos panelės, bet kambaryje teorija stipriai pakitusi ir buitinių mažųjų OB privalumus keičia trūkumai; dipolinių AS labai mažas žemųjų dažnių atkūrimo efektyvumas, tam pačiam garsumui reikia žymiai daugiau galios, garsą iškreipia kambaryje esantys parazitiniai atspindžiai. Kolonėlės paprastai būna pasuktos į klausytoją, todėl atspindžiai bus nuo visų sienų – galinės, šoninių ir net nuo grindų. Tą nuo grindų garsą esu patyręs Kalifornijoje pas bičiulį Džoną, kai klausiau jo elektrostatinių. Turėjau dar kartą sugrįžti, kad suprasti kodėl garsas toks, lyg ant parketo būtų pribarstyta stiklo šukių – toks buvo sudėtingas po kambarį klaidžiojantis garsas.Reikia nepamiršti, kad „aštuoniukės“ kryptingumas sudarytas iš dviejų apskritimų. Tada garso sklaida iš abiejų OB pusių -6 dB lygyje bus plati. ŽD ruože praktiškai turėsime tiek pat atspindžių kiek iš didelių AS uždarose dėžėse, tik reikės maždaug 10 kartų daugiau galios tam pačiam garsumui gauti. Kadangi mažose OB būna 2 ar daugiau žemadažnių, ekvivalentinis spinduliuotuvas būna nebe 35 cm – toks iš vieno 15“ garsiakalbio dėžėje – o tampa super-didelis (90 – 100 cm). Tai veda prie žemesnio skyrimo dažnio (~350 Hz) ir reikia konstruoti 3-juostę OB. Jei pasiliksime prie 2-juostės, tada sklaida nebus homogeniška, bus keli siauri spinduliavimo lapeliai ir stacionaraus akustinio lauko aplamai nebebus.
Ar tai blogai?Nelabai, nes OB kolonėlėse yra svarbesnių bėdų, skandinančių kažkokį sklaidos nehomogeniškumą.OB rekomenduoja statyti maždaug per metrą nuo sienų. Man tai būtų didelis nepatogumas, reikėtų ieškoti vietos atsisėsti paklausyti buitinių OB, stebėti kad vaikas nelandžiotų ir kažko nenutrauktų.Kambario sienos su OB akustiškai turi būti geresnės negu klausant didelio jautrio AS. Esame skaitę, kad mažosios OB tinka akustiškai neįrengtuose kambariuose, bet tuo patikėti aš dar nepasiruošęs.
Įdomus tas faktas, kad įrašų studijose nedidelių OB nėra. Nėra ir didelių OB, nes ten netilptų. Nesu matęs vadovėlių, kur būtų aprašytas mažųjų OB darbas ir kaip jas suprojektuoti geriausiam rezultatui gauti. Teorijos nesukursi, nes daug nežinomųjų.
Gal sunku susitarti, nes šnekame apie skirtingo lygio GAS? Gal žmonėms patinka garsinių iliuzijų pasaulis? Iš tiesu matau vieną gundantį ypatumą – mažosios OB yra “plastiškiausias” daiktas eksperimentuoti.Esu matęs beveik ant šluotkokčio sukabintus plikus garsiakalbius, pavadintus OB „kolonėlėmis“. Buvo parašyta apie privalumus, bet aš rinkčiausi Tatsuyoshi Moriyama OB stereo sistemą su 15“ žemadažniais ir ruporais viduryje. Tokia būtų netoli teorijos, garso negadintų atspindžiai, būtų pilnavertis muzikos atkūrimas.
- This reply was modified 1 year, 9 months ago by Belas.
September 24, 2023 at 20:08 #9624Apie stereo įrašų atkūrimą atvirosiomis kolonėlėmis (OB – Open Baffle) išsivystė diskusija. Nedidelių OB klausantys šneka apie išskirtinį tokių kolonėlių “muzikalumą”, lyg šnekėtume apie muziką.
Audiofilo skaitytojams gali būti įdomu, todėl dalinuosi.Bene ryškiausias buvo daniškos JAMO R909. Labai tvirtai padarytos su specialiai sukonstruotais garsiakalbiais, su dviem 15″ žemadažniais už nemenką kainą (~12 k€). Buvo su mažesniais (12″) žemadažniais R907 už 10 k€, šių apžvalgą galite rasti Stereophile.Gal 2000-aisiais Vilniuje mačiau R909, bet tada atsisakė pajungti paklausyti, pasiūlė domėtis kitomis AS. Vėliau su kita kompanija Jamo atvirasias paklausyti pavyko, bet šis anti-mokslinis projektas gyvavo trumpai. Tikriausiai niekas nenupirko, užtai paliko pėdsaką – nuo tada žmonės puolė tyčiotis iš akustikos, klauso plikus garsiakalbius, prisuka kelis turimus prie šluotkočių, pasigamina nedideles OB-lentas ir skelbia “muzikalumą”.
Nuotraukoje Ultimate OB:
- This reply was modified 1 year ago by Belas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.