Buitinių AS įvairovė

Viewing 8 posts - 11 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #7366
    Belas
    Keymaster

      BBC LS3/5A: 45 metai rinkojeRogers LS3 5A_modernios

      Yra proga prisiminti ir apžvelgti senas kolonėles, kurios iki šiol naudojamos namie ir studijose. Tai nykštukinės (~5 ltr.) dvijuostės uždarame korpuse LS3/5A.

      Jim Rogers 1974-aisiais pristatė projektą, o BBC (British Broadcasting Corporation) šį projektą pavadino LS3/5A. Konstrukciją lydėjo išskirtinė sėkmė, kolonėlės tapo klasikiniais artimojo studijiniais monitoriais, muziką klauso tūkstančiai melomanų.LS3 5A bukletas

      Reklama

      Rogers/BBC pilnas LS3/5A aprašymas čia.
      Matome iki tol nematytą filtrą – norint pagerinti garso kokybę, sumažinti iškraipymus ir išlyginti dažninę, BBC inžinieriai 1975-ais sukonstravo aukštos eilės filtrus su koregavimo grandynais.
      Filtras

      Įdomu tai, kad buvo išmatuoti šių mažylių intermoduliaciniai iškraipymai. Šiuolaikiniai gamintojai pateikti tokių parametrų nesivargina.

      • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
      #7371
      Belas
      Keymaster

        Per 45 metus prikonstruota ir prigaminta daugybė LS3/5A, todėl nagrinėti visas modifikacijas ir gamintojus prasmės nėra. Žemiau laiko tunelyje matome visus LS3/5A gamintojus:LS3_5 Timeline

        Net gamybos pradžioje LS3/5A buvo brangios. 1977 m. šios mažylės (19x17x30 cm, 5,3 kg) kainavo 430 USD ir nuolat brango. 2007-ųjų gamybos pora kainavo 1695 USD, o dabar e-bay už pirmųjų leidimų porą prašoma 7000 USD. Šių AS vertė išlieka stabili, kokybiškos poros kaina svyruoja apie 2500 USD.

        Pažvelkime į LS3/5A specifikaciją giliau. Taip kolonėles pristato Stereophile:
        Description: Two-way, sealed-box, stand-mounted loudspeaker.
        Drive-units: 0.75″ (25mm) Mylar-dome tweeter, 4.5″ (110mm) Bextrene-cone woofer.
        Crossover frequency: 3kHz. Crossover slopes: not specified.
        Frequency response: 80Hz-20kHz ±3dB at 1m with grilles on.
        Sensitivity: 82dB/W/m.
        Nominal impedance: 16 ohms (1977-1984); 10 ohms (1989 onward).
        Amplifier requirements: 50W maximum.

        Dimensions: 12″ H by 7.5″ W by 6.25″ D. Enclosure volume: 5 liters. Weight: 11.7 lbs each.
        Price: $430/pair (1977), $450/pair (1984), $650/pair (1989), $999/pair (1993), $1295/pair (1996), $1695/pair (2007).
        Approximate number of dealers: 60 (1993).
        Manufacturers: Rogers Loudspeakers Ltd., Mitcham, Surrey, England (1977, 1989); Spendor loudspeakers, Redhill, Surry, England (1984); Harbeth Acoustics, Haywards Heath, West Sussex, England (1993). KEF, Maidstone, Kent, England (1996). Stirling Broadcast, Somerset, England.

        Taip atrodo šiuo metu Stirling Broadcast (U.K.) gaminamos LS3/5A, kainuojančios apie 2000 USD:Stirling Broadcast gaminamos LS3 5A

        • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
        #7379
        Belas
        Keymaster

          Apie LS3/5A daug informacijos platybėse, bet įdomu nuo ko viskas prasidėjo, kokie filtrai buvo pirmosiose kolonėlėse.
          Bazinė supaprastinta (be AD reguliatorių) schema buvo tokia:
          speak62

          Krosoveris sudėtingas, turintis 18 dB/okt. slopinimą.crossover

          Detalesnį aprašymą radau itališkame žurnale:Italų matavimai

          • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
          #7380
          Belas
          Keymaster

            Kodėl kažkurios AS muziką atkuria taip gerai, kad tampa studijiniais monitoriais, o daugelis kitų tėra eilinė prekė? Kuo gi skiriasi LS3/5A uždarame korpuse nuo analogiškų AS?

            Pagrindinis skirtumas yra filtrai. Čia Jim Rogers buvo pionierius, paprasčiausiai dvijuostei uždarame korpuse panaudojęs selektyvius filtrus su papildomomis korekcinėmis grandinėmis. Konstruojant uždaras AS, sprendžiame lygtį su vienu nežinomuoju, ieškome optimalaus korpuso tūrio, tačiau LS3/5A konstrukcijoje inžinierius teisingai pasirinko dėžės proporcijas, gerai sugrupavo draiverius, pasistengė sumažinti parazitinius atspindžius. Filtrų konstrukcija labai gera, jiems skirta daug vietos, racionaliai parinkti komponentai.
            Kitas labai svarbus dalykas yra garsiakalbiai. Garsiakalbius būtų galima net į 1-ąją svarbos eilę perkelti, bet su tais pačiais KEF B110 + T27 buvo gaminama daug AS, o didžiausios sėkmės kažkodėl sulaukė LS3/5A.
            Aukštesnės eilės filtrai leidžia geriau išnaudoti draiverius, praplėsti jų naudojamą dažnių ruožą ir sumažinti AS iškraipymus. Papildomos koregavimo grandinės padidina dažninės tolygumą, sumažina fazinės ch-kos pulsavimus ir išlygina AS varžos kreivę. Visa tai pagerina galios stiprintuvų darbą.

            Reiktų pridurti, kad uždariems korpusams tinkančių ŽD draiverių reikalavimus pirmieji suformulavo amerikiečių ADS (Analog and Digital Systems). ADS gamino daug gerų AS, jų filtrai irgi buvo geresni už konkurentų. Į ADS panašias dvijuostes Europoje gamino vokiečių Braun.
            Pabaigoje LS3/5A draiverių aprašymai.
            Monitoriuose buvo naudojami KEF draiveriai, nes anuomet tai buvo inovatyvi firma, savo produkcijoje naudojusi naujausias medžiagas ir pažangias technologijas. 5″ žemadažnio KEF B110 membrana iš gumuoto polistireno, papildomai sustiprintu Plastiflex’u. Tokią membranų medžiagą KEF vadino Acoustilen ir tai užtikrino glotnią B110 draiverių dažninę ch-ką. Šis draiveris buvo gaminamas labai ilgai (18 metų).
            KEF B110 (SP1003) parametrai.  Arba čia.
            Aukštadažnis KEF T27 (SP1032) turėjo 3/4″ dydžio membraną. Tokio dydžio užteko reikiamam SPL gauti, o svarbiausia, 19 mm dydžio membrana turėjo labai gerą sklaidą, gerai atkurdavo aukščiausiuosius dažnius. T27 membrana buvo gaminama iš Melinex plastiko. Parametrai čia. Tai buvo 196x-ieji, o taip pat ir vėlesnis periodas, kai patys KEF gamino daug kolonėlių.

            KEF B110 ir B27 esu tyrinėjęs – tokie buvo mano 4-juostėse IMF TLS-80 IIa.
            Ar dabar gaminami serijiniai draiveriai yra prastesni?
            Tikrai ne! Yra geresnių, turime platų garsiakalbių ir kolonėlių konstrukcijos schemų pasirinkimą.
            Ar galima susikonstruoti analogišką LS3/5A monitoriams AS su gaminamais garsiakalbiais?
            Geresni garsiakalbiai ir naujausi projektavimo metodai leidžia sukosntruoti geresnes už LS3/5A mažų gabaritų lentynines kolonėles, bet Rogers LS3/5A nusipelnė ypatingos pagarbos.

            • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
            #7404
            Belas
            Keymaster

              Spendor SP1Spendor-SP1

              Anglų Spendor istorija turtinga. Suklestėjo 7-ajame dešimtmetyje, gamino nedideles kolonėles studijoms ir į namus. Produkcijos nebuvo daug, bet jiems pavyko įsitvirtinti. Apie 1983 m Spendor pagal licenciją gamino BBC Rogers LS 3/5A monitorius, kurie aprašyti čia. Licencija gaminti LS 3/5A nebuvo parduodama bet kuriam norinčiam, bet Spendor įkūrėjas Spencer Hughes buvo patikimas, pats dirbęs BBC LS 3/5A kolonėlių kūrėjų komandoje.

              Trijuostės SP1 sukonstruotos išlaikant BBC tradicijas ir tikriausiai buvo paskutinis Spencer Huges projektas. 1984 metų kataloge nurodyta 900 USD kaina už SP1 porą ir 450 USD už Spendor LS3/5A porą. Už 900 buvo galima nusipirkti JBL 4312 monitorius arba KEF 103.2, o didesnės už SP1 Klipsch LaScala tada buvo pigesnės. Tai rodo Spendor pozicijų rinkoje tvirtumą. Spendor-Audio-1984 su markeriu

              Akustikos srityje 70-aisiais Anglijoje buvo daug inovatyvių projektų. Pasaulio rinka sparčiai judėjo link mažųjų kolonėlių, o Celestion siūlė modernių garsiakalbių geroms-nedidelėms kolonėlėms sukonstruoti.

              SP1 yra kompaktiškos trijuostės su 8“ žemadažniu korpuse su FA. Spendor SP1 žemadažnis buvo savos gamybos, bet VD ir AD garsiakalbiai buvo 4,5 cm diametro Celestion HF 1300 ir 19 mm super-tviteris Coles 4001 . Tokius matydavome brangiuose angliškuose IMF TLS 80 monitoriuose ir ne tik. Visiems tada rūpėjo kaina, todėl buitiniai garsiakalbiai buvo paprastos konstrukcijos ir nebrangūs. Reikėjo dešimtmečio, kol rinkoje atsirado geresnių su kupolais iš šilko, su žiedo formos membranomis, juostiniai ir dar kitokie aukštadažniai. Spendor SP1 kolonėlėse aukštadažnių membranos iš Melinex. Tai poliesteras turintis palyginti didelius iškraipymus aukščiausiame darbo dažnių ruože, o SP1 kolonėlėse Coles 4001 garsiakalbis dirba būtent nuo labai aukštų dažnių (skyrimo dažnis yra 13 kHz).SP1

              SP-1

              Vidus

              Garsiakalbiai
              Šiais laikais rinkoje yra didelis žemųjų dažnių garsiakalbių  pasirinkimas. Mažo jautrio garso monitoriuose plastiko membranas kupoliniuose garsiakalbiuose pakeitė impregnuotas šilkas arba aliuminis. Aukščiausio lygio buitinių kolonėlių AD moduliuose matome berilį, dirbtinį deimantą ir kitokias šiuolaikinėmis technologijomis pagamintas membranas, todėl galima sukonstruoti geresnes už anų laikų „legendines“ LS 3/5A arba SP1. Geroji žinia ta, kad kažkada sumokėję 800, muziką galite klausyti dešimtmečius ir parduoti Spendor SP1 už tiek pat.

              • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
              #7445
              Belas
              Keymaster

                Atsiverčiau 1978 m. vakarietiškos aparatūros VFR katalogą High Fidelity Jahrbuch, 9, kuriame visos to laiko Spendor kolonėlės. BC1 buvo SP1 pirmtakas, kainavusios 1098 DM (1948 DM su stovais) VFR doičmarkių. Didžiosios BC III 4-juostės su 23 cm žemadažniu buvo gaminamos kelis metus be pakeitimų.
                Lapo apačioje komentaras parodo gamintojo dėmesį kokybei, ten deklaruojami griežtai išmatuoti parametrai. Spendor buvo tikras Hi-Fi kolonėlių gamintojas.Spendor-AS_High-Fidelity-Jahrbuch-1978

                3-juostės Spendor su 8″ žemadažniais tebegaminamos. SP1 kolonėlių reikšmingas atnaujinimas buvo atliktas 2011-ais, kai rinkoje pasirodė SP1 2R2. Čia jau matome kupolinį VD garsiakalbį, o viduje – patobulintus filtrus.

                SP1 2

                Spendor SP1 2R2 (2011)

                Deklaruojami SP1 2R2 parametrai:
                Description:   3-way stand mounting loudspeaker
                Enclosure type:   Reflex
                SHF drive unit:   22mm wide-surround dome with fluid cooling
                HF drive unit:   38mm soft dome with copper shaded pole
                LF drive unit:   Spendor 210mm polymer cone
                Sensitivity:   88dB for 1 watt at 1 metre
                Crossover point:   2.8 kHz, 13 kHz
                Frequency response:   55 Hz to 20 kHz ± 3dB anechoic
                Typical in-room response:   -6dB at 45 Hz
                Impedance:   8 ohms nominal
                Impedance minimum:   7 ohms
                Power handling:   150 watts unclipped programme
                Terminals:   Gold 2/3 way binding posts bi-wired
                Cabinet (HxWxD):   635 x 300 x 300mm, Weight:   18 kg each

                • This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
                #8664
                Belas
                Keymaster

                  Vienos ryškiausių mano kelyje į kokybišką muzikos atkūrimą buvo Bang & Olufsen Beovox M100-2 kolonėlės.Beovox_M100-2_info

                  Tai 5 dažnių juostų su 13″ norvegų Seas 33F-WKA-8 žemadažniu 60 litrų korpuse. M100-2 buvo gaminamos 1977-79 metais. Buvo brangiausių kolonėlių lentynoje, Amerikoje pora kainavo 980 – 1400 $.M100-2_Stereo-Directory&Buying-Guide-1979

                  M100-2_Audio-1979-10

                  Įdomu, kad tais metais didelio jautrio 2-juostės Altec Lansing Model 19 Amerikoje buvo ne ką brangesnės – 1600 $ už porą. Garso kokybės prasme Altec-19 buvo žymiai geresnės, mano B&O M100 kolonėlės iškeliavo į kitus namus ir muziką ilgai klausiau su Altec-19.

                  • This reply was modified 2 years, 3 months ago by Belas.
                  #8667
                  Belas
                  Keymaster

                    Skaitytojui gali būti įdomi sovietinių laikų aparatūros įsigijimo beletristika.

                    B&O M100-2 kolonėles 1978-aisiais pavyko nusipirkti Maskvoje, kur turėjau užsienietiška aparatūra prekiaujančių bičiulių. Vienas pagrindinių kelių gauti gerą aparatūrą anais laikais buvo Maskvos valiutinė parduotuvė Beriozka. Į parduotuvę nepapulsi, įėjimą saugodavo milicininkas ir tikrindavo ar turi valiutos (čekių). Čekis buvo Vakarų šalių valiutos pakaitalas, kurių nusipirkti galėjo užsieniečiai. Kai kurie specialiųjų tarnybų darbuotojai dalį atlyginimų taip pat gaudavo čekiais – tai buvo savotiška premija už tarnystę.
                    Jei turėdavai nedidelę sumą, milicininkas galėjo įleisti. Galėjo ir neįleisti, pakviesdamas pasikalbėti pamatęs didesnę sumą ir įtariant nešvarų pirkėją. Beriozkoje esu buvęs kelis kartus, o tikslas būdavo pamatyti kas naujo aparatūros lentynose. Jei būdavo geresnių aparatų, reiškia pas spekuliantus galima tikėtis jų nusipirkti.
                    1978-ais Beriozkoje pasirodė geriausias B&O komplektas, kuriame Beogram 4002 patefonas, Beocord 5000 kasetinis magnetofonas, Beomaster 4400 resiveris, ortofoninės U70 ausinės  ir Beovox M100-2 kolonėlės. Nematytai brangus komplektas, tačiau išskirtinio dizaino aparatūra mane ypatingai viliojo. Komplektą Beriozkoje nupirko pažįstamas aparatūros prekiautojas ir visus aparatus po vieną įsigijau. Resiveris ir ausinės nepatiko, bet kiti įrenginiai iš to aukščiausio komplekto šeimą ir mane džiugino ilgai. Kolonėlės buvo brangiausias pirkinys – sumokėjau maždaug pusę naujo Žigulio kainos juodojoje rinkoje (6500 rublių).

                    Danų Bang & Olufsen turi ilgą istoriją. Nuo 1925 m. gamino profesionalią aparatūrą Bofa vardu. Kataloguose esu mates Bofa kino salių įgarsinimo kolonėles, kompresinius garsiakalbius, ruporus, lempinius radijo imtuvus ir viską ko reikėjo kokybiškam įgarsinimui. Mūsų laikais Bang & Olufsen buvo išskirtinio dizaino, aukštos kokybės buitinės aparatūros gamintojas. Aparatūra brangi, bet tobulo dizaino, nesenstanti. Aktyviausiu laikotarpiu B&O dirbo dizaino lyderiai – industrinis dizaineris David Lewis, Henning Moldenhawer ir Jacob Jensen.

                    Penkiajuostės Beovox M100-2 gerai sukonstruotos, turėjo novatoriškų dalykų: Linear Phase išgaubtą priekio panelę, akustinių varžų paneles VD moduliuose, apsaugas nuo perkrovimo ir tvirtus reguliuojamus stovus. M100 buvo kokybiškuose 60 ltr, 39.5 x 75 x 30.5cm, 23 kg korpusuose. Ten buvo labai žemo (21 Hz) rezonanso 33 cm SEAS norvegiški ŽD garsiakalbiai, daniški Peerless 4.5″ bei 2.5″ vokiški ITT kupoliniai skvokeriai, Seas 1.5″ ir Philips 0.75″ super-AD tviteriai.

                    M100-2 parametrai_trumpaiVėlesniais laikais B&O gamino daugiajuostes aktyvines AS su D-klasės IcePower stiprintuvais, bet garso kokybės prasme naujesnės kolonėlės senosioms neprilygo.

                    • This reply was modified 2 years, 3 months ago by Belas.
                  Viewing 8 posts - 11 through 18 (of 18 total)
                  • You must be logged in to reply to this topic.