Audiofilas › Forums › Akustikos inžinerija › Akustika ir kolonėlės › Didelio jautrio GAS › Aktyvinė garso sistema MIDAS
- This topic has 9 replies, 1 voice, and was last updated December 1, 2023 at 18:33 by Belas.
-
AuthorPosts
-
November 20, 2023 at 20:36 #9710
Prieš pradedant skaityti apie MIDAS, siūlau pažvelgti į didžiuosius studijinius TAD TSM serijos monitorius, kitaip dar vadinamus Exclusive Professional Studio Monitor 2401 ir 2402 . Taip pat perskaityti ką MIDAS filtrų konstravimo etape buvome patyrę klausant su pasyviniais ir aktyviniais filtrais. Nugalėjo aktyvinė struktūra, bet skaitytojams gali būti įdomu žinoti kuo skiriasi aktyvinės nuo pasyvinių GAS.
- This topic was modified 3 weeks, 2 days ago by Belas.
November 21, 2023 at 20:15 #9731MIDAS kolonėlių išorė panaši į TAD TSM-2 (Exclusive 2402), todėl “Didelio jautrio sistemų apžvalga” temoje plačiau pristačiau didžiuosius Profesionalius Studijinius Monitorius TAD.
- This reply was modified 1 year ago by Belas.
November 22, 2023 at 20:43 #9753Kodėl ėmiausi konstruoti didelio jautrio 2-juostę GAS, jei turiu panašią?
Reiklus muzikos mylėtojas platybėse surado mane ir paprašė pagalbos. Norėjo didelių-gerų kolonėlių, kažkur užsakė korpusus, nusipirko garsiakalbius. Sutikau iš korpusų ir garsiakalbių padaryti instrumentą muzikai klausyti, užsakovas atsiuntė korpusus ir garsiakalbius. Ėmiausi darbo, bet pusiaukelėje sulaukiau žinios apie situacijos pasikeitimą ir kad projektas neapibrėžtam laikui stabdomas. Turėjau nuspręsti – viską išsiųsti atgal arba nusipirkti ir tęsti. Mintimis į projektą buvau įklimpęs, paprašiau pasakyti kainą, sumokėjau ir ėmiausi darbo savo ritmu.Nedidelis žingsnis į šoną.
Atėjo laikai, kai žmonės nusivilia moderniomis AS arba nenori sumokėti super-daug. Didžiųjų kolonėlių gamintojai pasitraukė, produktų nebesaugo įstatymai, pasibaigęs prekės ženklų galiojimo laikas, todėl susidarė sąlygos kopijuoti.
Populiariausi Tannoy senieji projektai. Rinkoje daug palyginti nebrangių Tannoy koaksialinių garsiakalbių, filtrai buvo paprasti, o korpusai – nesudėtingi. Arba pas stalių užsako sudėtingesnius Onken tipo korpusus ir sumontuoja didžiuosius Tannoy Gold Monitor garsiakalbius. Tokia 2-juostė tinka įvairiausiems įrašams atkurti tyliai ir garsiai, suteikia bazinių žinių tobulėti.
Didžiuosius TAD TSM-1 ir TSM-2 monitorius taip pat galima bandyti nukopijuoti, bet bus iššūkių. Naudoti TAD garsiakalbiai stropiai medžiojami, brangūs ir kaina nuolat kyla. Pirkti naudotus rizikinga. Ebėjuose dažnai matau tuos iš įrašų studijose arba koncertuose nudėvėtų kolonėlių su nukarusiomis žemadažnių membranomis, su plyšusiomis kompresinių membranų pakabomis, nusilpusiais motorais, apdaužytus ir nuo saulės išblukusiomis membranomis. Vasarą JAV ebay mačiau naują TD-4001 porą už 9500. Su parsiuntimu ir mokesčiais būtų ~13 k€. 1999-ais JAV tokių porą iš TAD buvo galima nupirkti už ~3500. Neseniai Ispanijos ebay pamačiau gerai atrodančius naudotus du TL-1601a žemadažnius už 6000 €. Naujų pora prieš 25 metus kainavo ~1400, bet už gerus TAD pro-garsiakalbius žmonės šiandien pasiryžę sumokėti kiek bepaprašytum. Gamyba nutraukta, dar metai ir naujų TAD garsiakalbių aplamai nenusipirksi.
TAD ruporų reikėtų medžioti Japonijoje arba pirkti nukopijuotus iš stalių. Ruporas paprastai kainuoja kiek analogiškos klasės kompresinis garsiakalbis, bet TAD didieji ruporai buvo brangesni – 1999 m. vienas kainavo 2420 $. Čia taupyti taip pat negalima.
TAD filtrai šiandien dar didesnė problema. Originalių nėra, 1999-ais vienas TN2 Amerikoje pas TAD kainavo 1280, o dabar ir už 3 k€ vieną filtrą kaži ar pavyks sumedžioti. TAD filtrai užpilti kompaundu, neišardomi, todėl komponentų tipai nežinomi. Mačiau yra į TAD filtrus panašių TN2 “kopijų”, bet surinkti iš standartinių nominalų pasyvinių komponentų. TN2 filtrų schema žinoma, tačiau ten ričių induktyvumas nestandartinis, Mundorf ar Jentzen tokio nominalo negamina, nenupirksi ateniuatorių ir kitų filtrams reikalingų OEM komponentų. AD filtruose buvo naudojami sidabro žėručio plėvelės kondensatoriai – kur tokių šiandien rasti? Ispanijoje pagamintas TN2 filtrų “kopijas” mačiau už 1600/pora. Arba 2500 € pora su geresniais komponentais.Sugrįžtant prie korpusų, tai žinomi TSM-1 ir TSM-2 monitorių gabaritai, korpusų medžiagos storis ir FA dydis. Yra duomenų apie ruporą, bet neteko matyti korpusų vidaus konstrukcijos aprašymo. Problema ta, kad TAD monitorių korpusai neišardomi, viduje matyti reaktyvine derva užlietos kažkokios stangrumo briaunos, dviejų skirtingų slopinimų garso absorbavimo medžiagos. Internetuose matome TSM-1 arba TSM-2 pasigaminusių, bet tai improvizacija aplink TAD. Neabejoju, kad garsas džiugina šeimą ir draugus, bet tai muzika iš nesuderinto pianino…
GT Sound Japonijoje gamina garsiakalbius, ruporus ir didelio jautrio dvijuostes AS. Tikriausiai brangu, bet tai patikimas kelias į pilnavertį muzikos atkūrimą.
- This reply was modified 11 months, 3 weeks ago by Belas.
November 24, 2023 at 20:59 #9764Dvasia MIDAS primena TAD TSM-2, tačiau tai nebe TAD, o Č. P. iš CP Audio Projects produktas.
TAD naudojo 7-to dešimtmečio technologinius pasiekimus ir sukonstravo aukščiausio lygio kompaktiškus profesionalius studijinius “Viduriniojo akustinio lauko” (Mid-field) monitorius, pritaikytus stovėti ant grindų. TAD monitoriai buvo dideli su didelio efektyvumo garsiakalbiais, todėl TSM-1 ir TSM-2 taip pat galime matyti įrašų studijų garso kontrolės kambariuose sumontuotus į sieną, dirbančius Far field (Tolimojo lauko) režime.
Mūsų muzikos kambariai prastesni negu didžiosiose įrašų studijose, bet norime aukščiausios garso kokybės, neskaičiuodami pastangų tą pasiekti. Mano tikslas kaip tik buvo išspausti maksimalią garso kokybę iš tokios konstrukcijos, pritaikyti MIDAS naudoti patyrusio audiofilo muzikos kambaryje analoginiame aktyviniame režime su dviem išoriniais stereo stiprintuvais.
Ko 1983-iais nepadarė TAD konstruktoriai?
Šios dienos akustikos specialistas matytų du didžiųjų TAD TSM monitorių trūkumus:
– pasyviniai filtrai;
– ŽD ir AD moduliai nėra laike suderinti.
Galima spręsti abi užduotis, bet tada reikėtų naudoti skaitmeninį krosoverį. Man patinka anologinės GAS, todėl antrąją užduotį padėjau šalin.Trumpai apie korpusus.
Kolonėlės su fazės apgręžėjais (FA) reikalauja akustinio suderinimo. Kalbu apie tai, kad turint tam tikro tūrio korpusą su žinomo ploto FA ir pasirinkus ŽD garsiakalbį, norimas kolonėlės suderinimas ir maksimaliai glotni dažninė priklauso nuo FA ilgio. Kadangi “efektyvus korpuso tūris” priklauso nuo “vatos” kiekio korpuse, randasi kintamasis ir AS suderinimas yra būtinas.
Dar keliais sakiniais.
AS viduje esanti akustinio slopinimo medžiaga efektyvų tūrį padidina. Tai vyksta iki tam tikro slopinimo medžiagos kiekio. Reiškia, kad įdėjus ar išėmus “vatos” saują, optimalus FA dydis kaskart bus kitas. Joks korpusų stalius negali žinoti efektyvaus AS tūrio, todėl negali įstatyti optimalių gabaritų FA.
TAD TSM-2 buvo palyginti „kompaktiškuose“ korpusuose: gross tūris apie 190 ltr., atmetus garsiakalbio, draiverio, ruporo, pertvarų, filtrų tūrį, darbinis tūris sumažėja iki ~160 ltr. Tūrį norėjau padidinti, todėl kolonėlių sienelių stangrumo briaunas pagaminau iš tvirto aliuminio kampuočio, o medžio atramas apgaubiau garso slopinimo medžiaga vidiniams garso rezonansams sumažinti. Taip pat sumažinau ruporų užimamą tūrį. Akustinį slopinimą parinkau taip, kad efektyvus MIDAS kolonėlių tūris būtų 190 – 200 ltr. zonoje.
Yra žinomi TAD TSM-2 fazės apgręžėjų matmenys – 100 x 105 mm. Korpusus gaminęs stalius tokio dydžio FA ir padarė, bet pagamino iš 1,2 mm storio kartono vamzdžių. Kolonėlės su tokiais FA neturėtų glotnios dažninės, žemus atkurtų prastai, FA virpėtų ir duotų iškraipymus. Kartoninius FA turėjau išmesti, nežymiai padidinau diametrą, FA padariau iš masyvių faneros lakštų paketo ir suapvalinau darbines briaunas oro srauto triukšmams sumažinti. Derinandamas pirmąją kolonėlę nustačiau, kad FA ilgis 33 Hz rezonansui gauti turi būti 150 mm.
MIDAS korpusai iš 25 mm storio kokybiškos faneros. Priekio panelė storesnė – 30 mm. Korpusai faneruoti Amerikos riešuto lukštu. Norėjau, kad kolonėlių akustinė ašis būtų 95 cm aukštyje, todėl iš tos pačios rūšies medienos masyvo pagaminau stovus ir padengiau Danish Oil alyva. Į stovus sumontavau amortizatorius vibracijoms į grindis sumažinti. Kolonėlės sunkios (~100 kg), tokias būtų sunku perstumti ar pasukti, todėl stovo galo atramose sumontavau ratukus.Tokius fazės apgręžėjus iš kartono vamzdžių buvo sumontavęs stalius:
Mano gamybos fazės apgręžėjas:
- This reply was modified 11 months, 3 weeks ago by Belas.
November 25, 2023 at 21:00 #9777ŽD garsiakalbiai.
Kažkada projektuodamas NIDA buvau užsakęs porą TAD TL-1601b žemadažnių. Bičiulio užsakymą TAD-USA persiuntė į Japoniją, pusmetį laukiau kol pagamins, garsiakalbius gavo Kalifornijoje gyvenantis bičiulis A. M. ir dar po pusmečio laivu garsiakalbiai atplaukė. Paaiškėjo, kad naujieji TL-1601b yra aukštesni, sunkesni (13 kg.) už TL-1601a ar TAD kataloguose matytus TL-1601b (11 kg). Manieji TL-1601b turi galingesnį motorą su Alnico magnetais ir deklaruojamas +0,5 dB didesnis jautris (97,5 dB@1 W, 1 m). Nežinau kodėl naujos konstrukcijos garsiakalbiams TAD paliko senąjį indeksą, bet tą žemadažnių porą iš Pioneer gamyklos nusprendžiau panaudoti MIDAS projektui.
Nuotraukoje kairėje “standartinis”, dešinėje patobulintas TAD TL-1601b:TL-160x serijos TAD žemadažnių rezonansas (Fs) 28 Hz. Tobulai parinktas Fs, nes žeminant rezonansą nukentėtų garsiakalbio efektyvumas. Su aukštesniu Fs būtų prastesnis žemiausiai skambančių muzikos instrumentų, tokių kaip b-b Flat Tubos (~29 Hz) arba didžiųjų vargonų atkūrimas.
TL-1601b motoruose 9 atskiri Alnico magnetai mažiems iškraipymams gauti. Ritės atlaiko 200 W, o Pmax yra 500 W. Didelė darbinė membranų eiga (16 mm) ir didelis jautris 97,5 dB/W/m) leidžia atkurti visą moderniausių įrašų dinaminį diapazoną. Membranų pakaba akordeono tipo, nedegraduojanti, praktiškai amžina. Membranų efektyvus darbo plotas didelis (881 kv. cm.), todėl akustinis slopinimas toks geras, kad žemieji gerai atkuriami net su mažo elektrinio slopinimo SE lempiniais stiprintuvais. Su tranzistoriniais TAD žemadažniai duoda natūralių, dinamišką instrumentų garsą, kokį girdime koncertų salėse ar roko muzikos koncertuose.
TAD žemadažniai brangūs, bet nežinau geresnių žemadažnių muzikos įrašams atkurti.Nuskenavau iš gamintojo gautą dokumentą:
- This reply was modified 11 months, 3 weeks ago by Belas.
November 25, 2023 at 21:14 #9778AD garsiakalbiai.
TAD TD-4001 konstrukcija panaši į JBL 375. Konstrukcija ištobulinta, įsitvirtinusi, tinkama plačioje dažnių juostoje dirbantiems kompresiniams draiveriams (garsiakalbiams) pagaminti.
TD-4001 membrana iš gryno berilio. Tai buvo esminis konstrukcijos patobulinimas, nes 2″ didieji TAD draiveriai su 4″ membranomis gali kokybiškai atkurti visas 5-ias aukštesniąsias muzikos oktavas.
Mano kompresiniai TD-4001 aukštadažniai buvo tvarkingai naudoti, bet be membranų. Įstačiau naujas originalias membranas, apkrovęs akustiniu PWT vamzdžiu patikrinau parametrus, sureguliavau membranos ašinę simetriją.TD-4001 testavimas su PWT apkrovimu:
Pajungus TH-4001 tipo ruporą, AD modulio dažninė driekiasi iki 20 kHz, dažninė labai glotni, koregavimo tokiam moduliui nereikia. Čia taip pat svarbus laimėjimas, nes FR koregavimas gadintų fazinius parametrus.
TD-4001 motorai stiprūs ir taip pat su Alnico magnetais. Ritės profesionalios konstrukcijos, suvyniotos stačiakampiu aliuminio laidu ant kanto, atlaiko didelius perkrovimus. Pro-garsiakalbių membranos būna keičiamos, TAD gamino atsargines (DP-4001), kainavo maždaug pusę TD-4001 draiverių kainos. Šie kompresiniai draiveriai sunkūs (13 kg), bet tokie stiprūs, kad naudojami didžiosiose kino salėse ir koncertų įgarsinimo sistemose. Namų darbo režimas tokiems būna lengvas, iškraipymai nedideli net klausant labai garsiai. Iškraipymuose vyrauja lyginės netiesinių iškraipymų dedamosios – pagrinde lyginė antroji, todėl garsas švarus, nevarginantis.
Mano vertinimu, beriliniai TAD aukštadažniai yra geriausi kompresiniai garsiakalbiai didelio jautrio 2-juostėms kolonėlėms sukonstruoti.TL-1601b ir TD-4001 garsiakalbiai:
- This reply was modified 11 months, 3 weeks ago by Belas.
November 26, 2023 at 17:10 #9815Ruporai.
Didžiuosius radialinius TAD ruporus sukonstravo S. Kinoshita. Konstruojant TH-4001, pirmą kartą buvo pritaikytos 2D kompiuterinio modeliavimo priemonės. 70-aisiais buvo sukurta ruporų modeliavimo PI Hornresp Fortrano kalba ir nuo to laiko ruporų konstruktoriai turėjo patogų instrumentą ruporų darbui modeliuoti.
TAD TH-4001 sukonstruotas taip, kad aukščiausių dažnių ruože kryptingumas didėja (siaurėja garso sklaida). Ši savybė leidžia išlaikyti nekintantį garsumą (glotnią dažninę) visame kompresinio draiverio darbo diapazone iki 20 kHz. Mano matavimai su MIDAS ruporu tą patvirtina.
MIDAS ruporai pagaminti iš riešuto medienos masyvo. Tokie dailesni už TAD TH-4001 iš faneros, praktiškai nerezonuoja, tačiau užima daugiau vietos ir labai sunkūs. Norėjau sutaupyti AD modulio užimamą vietą, todėl skirtingo diametro apvaliomis frezomis “nudrožiau” ruporo vidaus medienos. Taip pat parinkau ertmių absorbavimo medžiagą ir išmatavau ruporų korpusų rezonansų pokytį. Rezonansas nežymiai persislinko aukštyn (254 ->275 Hz), o kartu sumažėjo užimamas tūris bei AS svoris. Svarbiausia, modifikuotų ruporų korpusų rezonansų spektras ir rezonansų amplitudės sumažėjo dvigubai.
MIDAS ruporo virpesių spektras prieš ir po modifikacijos:Matavimus atlikau stuksenant pirštu ruporo korpusą, korpusai imdavo “skambėti” ir tada matuodavau rezonansinius virpesius. Žemiau kairėje virpesių amplitudė 2 ms laiko zonoje prieš, o dešinėje – po modifikacijos:Ruporų vibracijų matavimas:275 Hz ruporų korpusų rezonansas yra žemiau krosoverio HPF darbo taško ir žemiau ruporo kritinio dažnio, todėl bus nufiltruotas. Ruporą įtvirtinus korpuso priekio panelėje, rezonanso amplitudė bus dar mažesnė, todėl net klausant labai garsiai, MIDAS ruporų vibracijų dėl ŽD modulio sukeliamo garso negirdėsime.
MIDAS ruporai už TH-4001 gražesni, esu įsitikinęs, kad techniškai ne blogesni už TAD gamintus, manau – geresni.- This reply was modified 3 weeks, 2 days ago by Belas.
November 28, 2023 at 19:36 #9852Aktyvinis filtras (krosoveris).
Kolonėlių su geriausiais garsiakalbiais tinkamai suprojektuotuose korpusuose garsas nebūtinai bus geras. Filtrai yra Achilo kulnas, bet be jų neišsiversime.
TAD sukonstravo gerus monitorius su labai gerais pasyviniais filtrais. Norint žengti aukštyn yra vienas kelias – reikia naudoti aktyvinę struktūrą. Paaiškinti paprasta – aktyvinėje GAS garso signalas kelyje stiprintuvas-garsiakalbis nėra reaktyvinių komponentų (garsiakalbių motorai kabeliais prijungti tiesiai prie galios stiprintuvų). Padidėja GAS efektyvumas, geresnis elektrinis slopinimas (DF), sumažėja iškraipymai, pagerėja garso sistemos fazinė ir impulsinės charakteristikos. Aktyvinei 2-juostei reikia dviejų stereo stiprintuvų, bet labai didelio jautrio AD moduliui su ruporu didelės galios nereikia, tinka paprastesni/pigesni stiprintuvai.
Aktyvinės 2-juostės GAS struktūrinė schema:Aktyvinė topologija sudėtingesnė, bet nebūtinai tai brangiau; pasyvinei GAS reikėtų labai galingo aukščiausios klasės stiprintuvo, toks kainuotų brangiau už du paprastesnius stiprintuvus aktyvinei garso sistemai. MIDAS gali dirbti su lempiniais stiprintuvais, bet nukentėtų dinaminės galimybės. Štai kodėl naudoju tranzistorinius – galingą AB-klasės (Accuphase P-6100) ir negalingą A-klasės (Accuphase A-36) ŽD ir AD moduliams pajungti. Svarbu paminėti, kad aktyvinei struktūrai teoriškai reikia 4 kartus mažesnės stiprintuvų galios tam pačiam garsumui gauti. Su paminėtos galios stiprintuvais bet kokio dydžio muzikos kambaryje MIDAS garsas panašus kokį girdime koncertuose.Skyrimo dažnis.
Didieji TAD TSM-1 monitoriai su dviem 16″ ŽD garsiakalbiais. Efektyvinis žemadažnių spinduliuotuvų plotas žymiai padidėja, todėl reikia naudoti žemesnį skyrimo dažnį homogeniškai garso sklaidai gauti. TAD inžinierių parinktas 650 Hz skyrimo dažnis yra tam tikras kompromisas monitoriams su dviem ir su vienu TL-1601 garsiakalbiu monitorių gamybai optimizuoti. Tikslas aiškus – gaminti skirtingus filtrus TSM-1 ir TSM-2 monitoriams būtų nuostolinga, todėl didiesiems monitoriams TAD, Kinoshita ir kiti naudoja to paties skyrimo dažnio filtrus. MIDAS su vienu žemadažniu, todėl Akustika leidžia skyrimo dažnį padidinti.
Koks būtų racionalus skyrimo dažnis?
TD-4001 garsiakalbiams su 12 dB/okt slopinimo filtrais gamintojas rekomenduoja naudoti ne žemesnį kaip 600 Hz skyrimo dažnį. AD garsiakalbiams konstruktoriai dažniausiai parenka ne mažiau kaip dvigubai aukštesnį už garsiakalbio su ruporu rezonansas skyrimo dažnį. TSM-1 su dviem dideliais ŽD garsiakalbiais, todėl TAD sukonstravo labai selektyvius (36 dB/okt) LPF filtrus ŽD modulio parazitiniams šoniniams spinduliavimams sumažinti. AD modulį nuo perkrovimo saugo antros eilės HPF filtrai ir ruporas su 320 Hz kritiniu darbo dažniu. Neblogas kompromisas, bet MIDAS atveju yra galimybė tą pagerinti.
Kolonėlėms su vienu žemadažniu skyrimo dažnį parinkti lengviau, nes ekvivalentinis spinduliuotuvo dydis mažesnis. Štai kodėl MIDAS A240X garso sistemai buvo parinktas ne 650, bet 800 Hz skyrimo dažnis.Kolonėlių priekio panelės įtakos kompensavimas.
Dažniui slenkant žemyn, nuo tam tikro dažnio žemyn AS spinduliavimas pasikeičia. Iš vadinamo 2D spinduliavimo į priekį, kolonėlė pradeda garsą skleisti visomis kryptimis (prasideda 4D spinduliavimas), dažninė leidžiasi žemyn ir žemiausiame darbo dažnių ruože pasiekia -6 dB lygį.
MIDAS kolonėlių priekio panelė didelė, tačiau kokybiškiems žemiausiems dažniams atkurti dažninės kompensavimas reikalingas. Teoriškai galima suskaičiuoti kompensatoriaus parametrus, tačiau kambariuose daug atspindžių ir skaičiavimai nebėra tikslūs. Eksperimentai parodė, kad mano kambaryje reikalingas nedidelis (+2,2 dB) dažninės kompensavimas. MIDAS X24 krosoveryje buvo įstatytas atitinkamas modulis dažninei išlyginti. Kitame muzikos kambaryje situacija gali skirtis, todėl krosoveryje numatytas FPF reguliavimas. Plačiau apie kolonėlių priekio panelės įtaką parašyta čia.MIDAS X24 krosoveris analoginis su 4-os eilės Linkwitz-Riley filtrais. Šie filtrai turi didelį privalumą – ŽD ir AD moduliai dirba suderintos fazės režime. Filtrų reaktyviniai elementai realizuoti giratorių (GIC) pagrindu su labai tiksliais komponentais vienodai fazei skyrimo dažnyje gauti. Stereofonijai tai ypatingai svarbu!
MIDAS krosoverio giratorinio C elemento schema:MIDAS X24 krosoverio giratoriniuose elementuose naudojami 1 % tikslumo metalo plėveliniai rezistoriai ir 2 % tikslumo polipropileniniai kondensatoriai reikiamiems dažnių skyrimo parametrams gauti.- This reply was modified 3 weeks, 2 days ago by Belas.
November 30, 2023 at 17:31 #9889Giliau besidomintiems būna įdomu pažvelgti į matavimus.
Iš pluošto parinkau kelis MIDAS matavimus su pasyviniais filtrais ir su aktyviniu krosoveriu. Matavau kambaryje, rezultatams įtaką daro atspindžiai, todėl žemųjų dažnių ruože ne tik AS, bet matyti ir kambario rezonansai (banguojanti dažninė ŽD zonoje iki ~200 Hz).
Matavimai AD ruože priklauso nuo atstumo iki mikrofono arba nuo padėties matuojant iš arčiau – čia irgi tam tikros paklaidos. Tai netrukdo rezultatus palyginti, o man matavimai buvo svarbūs konstruojant ir tyrinėjant garsą.
Tikiuosi skaitytojams ir konstruktoriams duomenys padės įvertinti pasirinktą struktūrą ir MIDAS A240X potencialą.1. Dažninė 1 m atstumu nuo mikrofono:2. Bendroji dažninė 1 m atstumu be FA darbo vertinimo – raudona. Taip pat reali dažninė ŽD ruože – juoda, kai mikrofonas arti membranos. Matome glotnią ŽD modulio dažninę, nes iš arti kambario įtakos nebelieka, mikrofonas fiksuoja tik garsiakalbio darbą.3. AS impedansas: su pasyviniais filtrais – juoda, ŽD modulio su MIDAS X24 aktyviniu krosoveriu – žalia:
4. Iškraipymai, kai garsumas ~95 dBA, o mikrofonas klausymo taške. Aktyvinės AS THD – raudona, D2 – žalia. Garsą labiausiai gadinanti D3 – mėlyna:5. Pasyvinės AS THD – raudona, D2 – žalia, D3 – mėlyna:
6. MIDAS AD modulio THD palyginimas: aktyvinio modulio THD ir D2 – raudona ir mėlyna (kreivės sutampa), D3 – mėlyna. Su pasyviniais filtrais D3 – ruda:7. Aktyvinio AD modulio artimajame akustiniame lauke FR iki 22 kHz ruože ir iškraipymai dB mastelyje. Matavimas slenkančio dažnio režimu, nedideliais 1/48 okt. žingsniais; viršuje FR, THD ir D2 – raudona ir žalia (kreivės sutampa), D3 iškraipymai – mėlyna:
8 . Tas pats, tik iškraipymai procentais: THD ir D2 viršuje, D3 – mėlyna kreivė žemiau.9. 10. MIDAS su pasyviniais filtrais Waterfall 25 dB ruože:11. MIDAS su aktyviniu krosoveriu Waterfall 25 dB:
Skaitytojui gali būti įdomu žinoti ką aš grafikuose matau.
Iš eilės pagal grafikų Nr.:
1. Dažninė driekiasi iki 20 kHz, FA suderinus 33 Hz, pilnavertis ŽD atkūrimas prasideda nuo 28 Hz.
2. Šiame grafike matyti itin glotni ŽD modulio dažninė. Iki tam tikrų dažnių artimojo lauko matavimai tikslūs, bet tokiuose matavimuose nematyti FA darbo.
3. Impedanso grafikai rodo, kad pasyviniai filtrai pažemina FA rezonansą, kad fazinė charakteristika glotni su maža „reaktyvumo“ dedamąja (fazė arti 0 laipsnių). Mažiausia modulių varža didesnė kaip 8,9 Omai su 0,3 laipsnių fazės kampu, todėl stiprintuvams MIDAS bus itin lengvas apkrovimas.
4 ir 5. D3 su pasyviniais filtrais iškraipymai didesni, o 100 – 300 Hz ruože – žymiai didesni negu su aktyviniais filtrais.
6. Didžiausioje klausos jautrio zonoje garsą labiausiai gadinančios nelyginės harmonikos D3 maždaug dvigubai didesnės negu su aktyviniais filtrais.
7. Dažninės ir iškraipymų matavimai aukšta matuoklio rezoliucija (1/48 okt.) rodo, kad AD modulio dažninė labai glotni. Visoje modulio darbo zonoje vyrauja D2 lyginė harmonika, THD lygis ~0,3 %.
8. D2 ir D3 iškraipymų dedamosios procentais, matome labai mažą (0,001 – 0,007 %) garsą gadinančios D3 iškraipymų harmonikos lygį. Štai kodėl reikia naudoti tranzistorinį stereo stiprintuvą su labai mažais iškraipymais. Su lempinių stiprintuvų iškraipymai užgožtų kolonėlių iškraipymus, todėl tokiam pasirinkimui nepritarčiau.
9. Step Response matavimai rodo, kad pereinamieji procesai su aktyviniu krosoveriu MIDAS X24 yra trumpesni. Reiškia, naudingas signalas bus mažiau maskuojamas garsiakalbių membranų parazitiniais virpesiais, girdėsime švaresnį garsą, bus geresnė skiriamoji geba, tikroviškesnis įrašytos scenos atkūrimas.
10 ir 11. Waterfall grafikai parodo, kad pasibaigus signalui, aktyvinė MIDAS A240X nurimsta greičiau, kambaryje bus mažiau atspindžių, muzikos klausymo erdvė bus mažiau užteršta pašaliniais garsais, atsitraukus iš centrinės klausymo vietos garsas bus švaresnis.- This reply was modified 3 weeks, 2 days ago by Belas.
December 1, 2023 at 18:33 #9915Parametrų matavimai ir perklausa rodo tokius aktyvinės garso sistemos MIDAS A240X ypatumus:
1. Aktyvinė struktūra leidžia sumažinti klausai nemalonius D3, D5 nelyginius iškraipymus.
2. Stiprintuvas-garsiakalbis kelyje eliminavus pasyvinių filtrų reaktyvinius komponentus, būna lengvesnis stiprintuvų darbas, sumažėja pereinamųjų procesų trukmė, girdime natūralesnį muzikos instrumentų garsą.
3. Aktyviniame režime GAS efektyvumas padidėja 0,5 – 1 dB, geriau atkuriamas šiuolaikinių įrašų dinaminis diapazonas.
4. Aktyvinis krosoveris užtikrina tikslesnį ir vienodą stereo kanalų dažnių skyrimą, parametrai nepriklauso nuo galios stiprintuvo, garsiakalbių impedanso kitimo nuo dažnio sumažėja, temperatūros pokyčiai mažesni, lengviau parinkti jungiamuosius laidus.
6. Bet kuriame kambaryje pakeitus akustinius kambario parametrus arba muzikos klausytojui prašant, aktyvinį krosoverį galima sureguliuoti geram arba pageidaujamam garsui gauti.
7. Galios stiprintuvai dirba siauroje dažnių juostoje mažesnės galios režimuose, todėl žymiai mažesni intermoduliaciniai iškraipymai. Aktyvinei GAS tinka paprastesni stiprintuvai.
8. Objektyvūs tyrinėjimai matuojant parametrus ir subjektyvūs klausant, sutampa.MIDAS A240X su Accuphase P-6100 ir A-35 galios stiprintuvais.
Tyrinėjimai ir perklausos leidžia sakyti, kad MIDAS A240X yra aukščiausio lygio muzikos atkūrimo sistema. ŽD modulį pajungus prie galingo stiprintuvo, o AD – prie A-klasės stiprintuvo su mažais iškraipymais, MIDAS atkurs bet kurio žanro muzikos įrašus su puikia mikrodinamika visame garsumo diapazone. Didelio jautrio ruporinės kolonėlės garso sklaidą kontroliuoja geriau už bet kurio sudėtingumo buitines kolonėles, muzikos kambaryje garsas būna mažiau užterštas atspindžiais, akustiniai reikalavimai kambariui būna paprastesni.
Projektas lauks užsakovo – norėčiau, kad jis būtų iš Lietuvos ir kartu nukeliautume iki dar vieno aukščiausios klasės muzikos įrašų klausymo kambario.Keli filmukai nuorodose žemiau.
Trumpas MIDAS A240X pristatymas čia. Filmukas su garsu iš MIDAS kolonėlių.
Pasyvinės ir aktyvinės struktūrų tikrinimas. Muzikos atkūrimo patikrinimas užbaigus AS derinimą.
▪- This reply was modified 3 weeks, 2 days ago by Belas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.