Audiofilas › Forums › Akustikos inžinerija › Akustika ir kolonėlės › Didelio jautrio GAS › Didelio jautrio sistemų apžvalga
- This topic has 18 replies, 1 voice, and was last updated November 25, 2024 at 17:55 by Belas.
-
AuthorPosts
-
February 23, 2021 at 20:03 #6264
Įžymybės, bet ar atpažįstame?
June 17, 2021 at 19:26 #69331983-iais TAD pradėjo gaminti garso monitorius 2401 (TSM-1) ir 2402 (TSM-2).Didieji TAD monitoriai yra dvijuosčiai su TL-1601a žemadažniais ir TD-4001 aukštų dažnių 2″ kompresiniais draiveriais. Visi garsiakalbiai su Alnico magnetais ir labai stipriais motorais. AD kompresiniuose garsiakalbiuose naudojamos gryno berilio membranos.Specializuotą pro-aparatūros TAD (Technical Audio Devices) padalinį Kalifornijoje Pioneer įkūrė 1975-ais ir nuo to laiko TAD garsiakalbiai laikomi geriausiais. TAD garsiakalbius naudoja Rey Audio (Kinoshita), Westlake Audio ir Augspurger geriausiuose savo monitorių modeliuose. Taip pat keletas kitų įrašų studijų garso kontrolės kambariams skirtų monitorių gamintojų. Nuo 1993 m. TAD gamino mažesnius monitorius 2251 ir 2252 su TL-1102 žemadažniais ir TD-2002 AD garsiakalbiais. Mažųjų TAD dvijuosčių monitorių jautris rekordiškai didelis – 93 dB/W/m. Gamintojas deklaruoja, kad “mažieji” nedidelėje studijoje gali sukurti 120 dB koncertinį garsumą. Reiktų paminėti, kad “mažumas” sąlyginis, nes sveria 47/37,5 kg.
Dar prieš dvijuosčius monitorius, TAD trumpai gamino trijuostes 3401 kolonėlės su TAD ET-703 ultra aukštųjų dažnių draiveriu. Neseniai sužinojau, kad TAD turėjo dar vieną didelio jautrio trijuosčių kolonėlių projektą su dviem 15″ žemadažniais – LS-10. Šis buvo eksperimentinis projektas ir nesunku nuspėti kodėl didelio jautrio TAD trijuostės AS dešimtmečiams vietą užleido dvijuosčiams. Šiuo metu LS-10 galima nusipirkti JAV (99 tūkst. USD).- This reply was modified 1 year, 1 month ago by Belas.
November 1, 2021 at 19:37 #7686Prieš prasidedant koncertui neretai girdime Viens-du trys, viens-du-trys… Taip tikrinama ar viskas veikia.
Amerikoje buvo žurnalas One Two Testing apie PA aparatūrą. Jei įgarsinimo aparatūra naudojama koncertams, reiškia tai yra GAS ir verta jomis pasidomėti.Skaičiau apie koncertą Liverpulyje, kai muzikantai atsinešė buitinį Grundig magnetofoną su 4 W stiprintuvu. Prie šluotos koto pritvirtino mikrofoną, paspaudė įrašų klavišus ir pauzę. Taip buvo galima sustiprinti mikrofono garsą ir muzikantai galėjo girdėti ką dainuoja. Vakaruose tai buvo 1958-ais, bet ir mes Šiaulių politechnikume 1965-ais pradėjome repetuoti su mikrofonu МД-47, vadinamu muiline nuo buitinio magnetofono.
Blind Faith-1969-ais koncertuoja su keliomis WEM (Watkins Electric Music) kolonėlėmis.
Scenos įgarsinimo sistemos įsibėgėjo greitai. 1967-ais WEM išleido kolonėles su 100 Vatų transistoriniu stiprintuvu. Paprasti garsiakalbiai neužtikrino reikiamo garsumo, todėl buvo sugrįžta į 40-uosius – prie ruporinių AS.
Nuotraukoje Markas Bolanas su RCA W-tipo ruporine AS ir nuo kėdės akomponuojančiu Vitavox ruporu.Užtikau 1984-ųjų rudeninį One Two Testing numerį, kuriame aprašyta PA istorija. Ryškia linija eina Džo Brauno, MEH (Marshall Equipment Hire) įkūrėjo, paminėtos jo TASCO įgarsinimo sistemos. 1975-aisiais MEH buvo nuomojamų koncertinių įgarsinimo sistemų lyderiai. Maždaug taip atrodė MEH TASCO įgarsinimo sistemos.
Senosios įgarsinimo sistemos buvo didelio jautrio, didelės ir sunkios. Kai kilovato galios stiprintuvus pakeitė 100 kW, nuo tada kolonėlės galėjo būti mažesnės. Deja, tos senosios didelės turėjo didesnes dinamines galimybes negu tos su super-galingais stiprintuvais. Modernios taip pat galėjo labai stipriai smūgiuoti ausis, bet atsirado didžiausią garsumą nustatantys reikalavimai. Tėviškėje muzikos įgarsinimas kažkur akligatvyje ir kaži ar sulauksiu kokybiško koncertinio garso.
Nuotraukoje koncertiniai vermišeliai. Scenoje arba įrašų studijoje nerūpi, kad kabeliai būtų trumpi, iš beoksidinio vario arba iš sidabro.
- This reply was modified 3 years, 2 months ago by Belas.
November 1, 2021 at 21:22 #7694Amerikiečio Džono Kalinovskio ruporiniai projektai. Ta viduryje primena Jensen konstrukciją, bet yra didesnė, nes sumontuoti keturi 18″ žemadažniai.
April 22, 2022 at 10:29 #8658Praėjo laikai, kai buitinėse kolonėlėse buvo naudojami profesionalūs garsiakalbiai, kai žmonės siekė girdėti tokį garsą, kokį girdime koncertuose.
Didelio jautrio sistemos geriausiai atkuria didžiausią muzikos garsumą ir tyliausius pasažus. Tikriausiai pastebėjote, kad daugiajuostės buitinės kolonėlės arba nedidelės lentyninės pradeda skambėti pagarsinus; klausant tyliai prapuola žemieji, o norint paklausyti labai garsiai atsiranda dideli iškraipymai ir ranka siekia pritildyti. Tai didžiausias mažo jautrio AS trūkumas, kurio įveikti didinant stiprintuvo galią nepavyks.Altec Lansing gamino didelio jautrio kolonėles kino salėms, koncertų scenoms, sporto rūmams, bažnyčioms ir konferencijų salėms įgarsinti. Visos buvo dvijuostės su 15″ žemadažniais ir ruporais aukštiesiems atkurti. Altec Lansing Model Nineteen buvo universalios paskirties kolonėlės. Gamintojas nurodė, kad tinka nedidelėms įrašų studijoms, konferencijų salėms įgarsinti arba į namus įrašams klausyti.
Apie 1995-uosius iš Kalifornijos Anaheimo miesto parsivežiau Altec-19, šiek tiek patobulinau, pajungiau veikti aktyviniu režimu, palyginau su 17 metų iki tol klausytomis B&O M100-2 daugiajuostėmis ir nuo to laiko pagrindinės mano GAS yra didelio jautrio dvijuostės aktyvinės sistemos.Plačiau apie Altec-19 skaitykite čia.
- This reply was modified 2 years, 9 months ago by Belas.
November 21, 2023 at 19:41 #9726Muzikos mylėtojams kelią į labai gerą įrašų atkūrimą rodo didžiųjų įrašų studijų garso kontrolės kambariai. Žinoma, jei kalbame apie siekį kokybiškai atkurti muziką, o ne apie rinkodarą.
Vieni geriausių buvo anksčiau čia paminėti TAD didieji monitoriai. Šiandien pažvelkime giliau.TAD padalinį Kalifornijoje 1975-ais įkūrė Pioneer. Šio Japonijos gamintojo tikslas buvo vienas – sukonstruoti tokius studijinius garsiakalbius, kad TAD/Pioneer garso monitoriai būtų geriausi.
Garso monitorių struktūros išrasti nereikėjo – studijose ir kino salėse seniai buvo įsitvirtinusios 2-juostės AS su dideliais žemadažniais ir AD ruporais. Garsiakalbiai yra pagrindinis AS komponentas, todėl TAD nuo to ir pradėjo.
Vilčių patobulinti garsiakalbius teikė Pioneer gamykloje buvusi įranga kompresinių draiverių membranoms iš gryno berilio pagaminti. Iš JBL į TAD atėjęs dirbti Bart Locanthi atsinešė daugiau didelio jautrio ŽD ir AD garsiakalbių gamybos know-how, todėl po 4 metų buvo sukurti puikūs 4 colių TD-4001 draiveriai bei didelio jautrio 16“ TL-1601 žemadažniai su itin mažais iškraipymais visam modernių įrašų dinaminiam diapazonui atkurti. Dar po kelių metų (1983 m.) pasirodė aukščiausios kokybės TAD “Profesionalūs Studijų Monitoriai” TSM-1 ir TSM-2.Berilio membranos, labai stiprūs Alnico magnetai, preciziški fazės adapteriai, draiverių membranų pakabos iš specialaus polimero, žemadažnių kompozicinės membranos ir akordeono pakabos leido sukurti puikius plačiajuosčius garsiakalbius 5-ioms muzikos oktavoms atkurti. Kadangi didžiųjų TD-4001 kompresinių draiverių berilinių membranų rezonansas (membranos lūžių zonos pradžia) persislinko aukščiau girdimumo ribos (>20 kHz), TAD kompresinius sumontavus į gerai parinktus ruporus, nebereikėjo dažninės koregavimo glotniai monitorių dažninei gauti. Akivaizdu, kad TAD monitorių AD modulis su TD-4001 dičkiu lengvai atkuria AD diapazoną ir įrašų dinamiką su labai mažais iškraipymais.
Žemiau paveikslėlyje TD-4001 dažninė ir iškraipymai padavus 1W galią. AD modulio efektyvumas toks didelis, kad vienas monitorius su 1 Vato galia sukuria labai didelį (110 dB@1 m) garsumą, iškraipymuose vyrauja klausą mažai erzinanti antroji netiesinių iškraipymų harmonika, o bjaurioji trečioji prie 110 dB garsumo išlieka nedidelė (~0,8 %).
Paveikslėlyje TD-4001 su 200 Hz 90×40 garso sklaidos ruporu dažninė ir iškraipymai (matavimai atlikti Brüel & Kjær analoginiais matuokliais):
Nerasčiau ką kritikuoti šioje anų laikų audio žurnalo reklamoje apie TD-4001:TAD inžinieriai monitoriuose nusprendė naudoti labai selektyvius pasyvinius filtrus. Sudėtingas ir brangus pasirinkimas, bet techniškai tai teisingas sprendimas.
Didžiųjų TAD monitorių filtrai:Paveikslėlyje TSM-2 monitorių deklaruojama dažninė ir iškraipymai:
TSM-2 deklaruojami parametrai:
Galima sakyti, kad TAD pavėlavo, nes devintajame dešimtmetyje kūrėsi nedidelės namų įrašų studijos, daug didžiųjų užsidarė, didelio jautrio monitorių rinkai reikėjo vis mažiau. Monitorių gamybą TAD nutraukė pirmiausia, sumažino garsiakalbių nomenklatūrą. Neseniai sužinojome, kad Pioneer dalimis nupirko kažkokie investiciniai fondai, profesionalių garsiakalbių konstravimo padalinys TAD užsidarė ir pačių geriausių garsiakalbių 2-juostėms AS sukonstruoti nebeliko. Vienas pagrindinių TAD konstruktorių S. Kinoshita 1984-ais įsteigė Rey Audio ir įsitvirtino siauroje studijinių garso monitorių rinkoje. Kinoshita iki šiol gamina aukščiausios klasės didelio jautrio studijinius dvijuosčius monitorius, bet perspektyvos liūdnos.
Esant progai, visiems kokybiško garso mylėtojams siūlyčiau į muzikos kambarius nusipirkti TAD monitorius, pritaikytus pastatyti ant grindų ir galinčius itin kokybiškai atkurti įrašus iš bet kokio signalo šaltinio.- This reply was modified 1 year, 1 month ago by Belas.
November 25, 2024 at 17:49 #10414Kodėl TAD garsiakalbiai geriausi didelio jautrio 2-juostėms AS sukonstruoti?
Garsiakalbių kokybę lemia 3 dalys:
1. Membrana.
2. Ritė.
3. Magnetinė sistema.
Geriausios membranos yra iš gryno berilio, geriausios ritės būna suvyniotos stačiakampiu laidu geriausiam magnetinio plyšio užpildymui gauti, o ilgi Alnico magnetai leidžia sumažinti motorų iškraipymus. Panašius garsiakalbius su aliuminio membranomis gamino Altec Lansing, JBL-Pro padalinys ir dar keli didelių 2-juosčių gamintojai, bet japonų Pioneer TAD padalinio profesionalūs garsiakalbiai tenkino visas 3 sąlygas. Be aukščiau paminėtų sąvybių, TAD garsiakalbiuose naudojami Faradėjaus demoduliaciniai žiedai induktyvumui sumažinti, motorų ritės atlaiko labai aukštą (iki 400 laipsnių) temperatūrą, membranos atsparios aplinkos poveikiams, naudojamos tiesiškos akordeoninės (ŽD) ir specialaus poliestero (AD) membranų pakabos. 48 mm diametro TAD kompresinių garsiakalbių membranos atlaiko dideles perkrovas, o ypatingai mažas berilio membranos svoris (0,13 g.) užtikrina tiesišką kompresinių garsiakalbių darbą iki 23 kHz.
TAD garsiakalbiai brangūs, bet rinkoje nebuvo ir iki šiol neatsirado geresnių garsiakalbių didelio jautrio 2-juostėms AS su ruporais sukonstruoti. Pioneer parduota, TAD užsidarė, todėl siūlau paskubėti į TAD žvejybą antrinėje rinkoje.Gal reikia rinktis ne 2-juostę, bet daugiajuostę didelio jautrio GAS?
Jei kambarys didelis kaip salė, jei galima atsisėsti toli nuo kolonėlių, “taškinį” garso spinduliavimą galima gauti ir iš 3-juosčių arba 4-juosčių kolonėlių su ruporais. Daugiajuostėms lengviau parinkti garsiakalbius, tačiau AS bus sunkiau suderinti koherentiškam garsui gauti. AS su ŽD ruporais paliekame užribyje, nes tada namą statyti reikia pradėti nuo ruporų.November 25, 2024 at 17:52 #10415TAD ŽD ir AD garsiakalbių parametrai žemiau lentelėse:
- This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by Belas.
November 25, 2024 at 17:55 #10416Gerų kompresinių muzikai namie atkurti nebeliko, bet stebime didelę buitinių garsiakalbių pažangą. Kupoliniuose AD garsiakalbiuose vis plačiau naudojamas berilis, bet tokie su kietomis-geromis membranomis išlieka brangūs. Pvz., Danijoje projektuojamų, Indonezijoje gaminamų Satori arba SB Acoustics AD garsiakalbių serijoje rasime tos pačios konstrukcijos kupolinių su šilko, berilio ir membranomis iš TPCD (dviejų sluoksnių TeXtreme laminato struktūra). Tie su moderniomis membranomis aukštadažniai turi labai geras charakteristikas, todėl galima naudoti didesnes (29 mm) membranas dažniams iki ultragarso atkurti. Jautris padidėja iki 95 – 96 dB/W/m ir tai jau didelio jautrio zona. Žinoma, gležnos ritės dinaminėmis galimybėmis negali lygintis su kompresiniais draiveriais, tačiau labai plati ir glotni dažninė leidžia klausyti geriausius šiuolaikinius muzikos įrašus. Esminė bėda – garso sklaida; kolonėlėms su kupoliniais garsiakalbiais reikės pinigų atspindžiams kambaryje sumažinti. Kupoliniai kietomis membranomis gali dirbti su AP, bet tai menkas šiaudas išsigelbėti…
Paminėsiu kelis kupolinius su Be membranomis iš Danijos ir iš Norvegijos: Satori TW29B-B, TW29BN-B, TW29BN-B-8, SB Acoustics SB29BNC-C000-4, SB29BAC-C000-4, Scan-Speak – D3004/6040, D3004/6040-10, D3004/6640, D2908/7140, SEAS – T25B001. Tokie kainuoja maždaug 300 – 400 €
Aukštadažniai su TeXtreme membranos truputį pigesni (Satori TW29TXN-B kainuoja ~200 €).
Anglies pluošto membranas matome Rockport Technologies, Magico, Kharma kolonėlėse. Tokius garsiakalbius taip pat gamina Morel, SB Acoustics. TeXtreme yra naujausia technologija, naudojama lenktyninių automobilių, laivų, o dabar ir membranų gamyboje. Plačiau apie tai rašo medžiagos kūrėjai Oxeon iš Švedijos.Grafike garsiakalbių su titano (raudona) ir su TeXtreme (žalia) membranomis lūžiai:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.