Avantgarde Acoustic kolonėlės

Audiofilas Forums Praktika Serijinių gaminių tyrinėjimai Avantgarde Acoustic kolonėlės

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #4096
    Tadas
    Participant

      Sveiki,
      paminėjote, jog Avantgarde produkciją galima laikyti ruporine su išlygomis. Kokios jos? Ir jeigu galite trumpai apie tokių kolonėlių trūkumus, būtų įdomu sužinoti. Gamintojas pateikia gražių žodžių, tačiau man svarbiau objektyvi nuomonė.

      • This topic was modified 1 year, 7 months ago by Belas.
      #4167
      Belas
      Keymaster

        Avantgarde pasirinko trumpus apvalius Tractrix ruporus. Tokie turi mažiausius iškraipymus ir muzikoje nesigirdi ruporinio garso. Apvalieji namų sistemoms tinkamiausias sprendimas. Avantgarde ruporai išpresuojami iš plastiko, o tai nėra puiku – dažninėje bus rezonansų. Geri ruporai būtų brangūs, Avantgarde tai žino, todėl ruporų gamybos technologijos pasirinkimas yra pateisinamas.

        Kitas Avantgarde kompromisas yra kolonėlių ŽD modulio konstrukcija su mažo jautrio garsiakalbiais. Gaunasi disbalansas, nes ruporų efektyvumas aukštas, o ŽD modulių – žemas. Gaunasi butelio kakliukas, kai nėra galimybių išnaudoti visą ruporų potencialą, o bendrąjį AS efektyvumą nulemia ŽD moduliai. Sėkmės neatneša ir bandymai naudoti didelės eigos ŽD garsiakalbius su galingais stiprintuvais.
        Ir vėl – Avantgarde tai žino, yra sukonstravę didelius subvuferius, todėl šį dalyką taip pat palikime.

        Kodėl Avantgarde ruporai nėra tobuli?
        Pradėsiu nuo istorijos.
        1925 m. užpatentuotas E. C. Wente 555 kompresinis draiveris buvo labai geras įrenginys:555Vėliau 555 buvo tobulinamas, o pagrindinis dalykas buvo fazės adapterio* pagerinimas.

        Šiuolaikinis kompresinis draiveris panašus į 1926-ųjų WE 555, tik atsirado kitoks fazės adapteris ir garsas nuimamos nuo kitos (vidinės) membranos pusės:Compression Driver Fig1* Fazės adapteris tai  mechaninė konstrukcija, kur per mažus plyšelius nuo membranos nuimamas garsas, platėjančiais kanalais (ruporu) nukeliauja į kompresinio draiverio garso kanalo pradžią, ten garsas apsijungia ir akustiniu kanalu patenka į ruporo „gerklę“.GS-Sound-driver-GSU-D04_sma

        #4175
        Belas
        Keymaster

          Konstrukcija buvo labai vykusi – Altec Lansing, JBL, TAD ir daugelio kitų gamintojų kompresiniai draiveriai panašūs į tuos 555, bet reikia paminėti antrą rinkos dalyvį – RCA.

          Ruporų srityje RCA buvo mažesnis žaidėjas, bet ten dirbo puikus akustikos specialistas H. F. Olsonas. WE patentai konkurentams neleido gaminti analogiškus draiverius, todėl RCA turėjo ieškoti kitų kelių prasibrauti. RCA prasimanė gudrysčių, savo ruporus pavadindami nukreipto garso skydais (Directional baffles). RCA kompresiniai draiveriai turėjo į tulpę panašius fazės adapterius, o garsas buvo nuimamas tiesiogiai nuo membranos kupolo. Tokią draiverių konstrukciją vėliau panaudojo Tannoy, kur sužinojome  apie pipirinės ir tulpės tipo fazės adapterius jų koaksialiniuose Gold Monitor garsiakalbiuose.DC-3150-(-TD12-)–Pipirinė                            Tannoy Tulpė                                                                          Tannoy Pipirinė
          Avantgarde kelias dar kitoks – jie nusprendė naudoti štai tokią konstrukciją su įprastos konstrukcijos garsiakalbiais:AvantgardeAvantgarde naudoja mažą kompresiją arba jokios (kompresiją nusako D1 ir D2 santykis).
          Tai, kad nėra fazės adapterio leidžia man sakyti, kad Avantgarde ruporai yra specifiniai, supaprastinti.

          #4178
          Tadas
          Participant

            Manau tai protingai parinkti kompromisai. Juk naudojant pilnai ruporinę sistemą kambaryje fiziškai nebeliktų vietos. Tuo tarpu dabar turime kompaktiškų gabaritų kolonėlę.
            Rašote, jog panaudoti mažo efektyvumo ŽD garsiakalbiai. UNO modelyje naudojami du lygiagrečiai sujungti 10″ subwoofer’iai, kurių bendras jautris siekia 100dB. Jei duomenys teisingi, manau tai didelis jautris, be to naudojami 500W arba 1000W D klasės stiprintuvai.
            Dėl AD ir VD garsiakalbių konstrukcijos neturiu ką pakomentuoti. Nesu šio reikalo specialistas. Žinau tik, kad naudojami specifiniai draiveriai, o apie juos rinkodaros tikslais galutiniam vartotojui pateikiama labai mažai medžiagos.

            #4186
            Ambient
            Participant

              Avantgarde savo sub’ams naudoja Beyma 12LX60V2 nuotrauka identiška Beymos svetainėje.  Dešimtukai irgi greičiausiai kažkas iš Beymos, bent pagal garsiakalbio konstrukcijoje esančius karkasus matosi, jog Beymos tokie pat. Sudėjus 2 garsiakalbius greičiausiai bus ~98db jautris. Reik nepamiršt, jog gamintojai parametrus pagražina.. 🙂

               

              #4187
              Tadas
              Participant

                Jei bendras jautris pasiekia 100dB, nesunku paskaičiuoti, jog su 1000W stiprintuvo galia bus pasiekiamas apie 130dB akustinis slėgis. Tiek jau stipriai per daug, jei siekiamybe laikome 120dB.

                #4192
                Belas
                Keymaster

                  Ambient tyrimą atliko gerai – Avantgarde žemadažniai yra iš Beyma. Svarbiau kitkas – Akustika leidžia įvertinti ar deklaruojami parametrai teisingi.

                  Garsiakalbių dydis, jautris ir žemiausi atkuriami dažniai yra tarpusavyje priklausomi taip, kaip tai būna su kolonėlėmis. Jei kalbame apie atkūrimą nuo žemiausios muzikos oktavos, 15“ ŽD garsiakalbis gali būti maždaug 95-98 dB/W/m jautrio. 12“ ŽD garsiakalbio jautris bus maždaug -3 dB mažesnis, o 10“ – dar antratiek (~89 dB/W/m). Didžiausiam jautriui pasiekti reikalingi ypatingai galingi motorai su ritėmis iš stačiakampio laido, o ritės turi būti suvyniotos ant kanto. Didesnį jautrį galima pasiekti „trumpomis“ ritėmis, su aliuminio vielos ritėmis arba mažinant membranos darbinę eigą. Brangias technologijas pakeitė paprastesnės, todėl Beyma ir kitų šiuolaikinių gamintojų žemadažniai būna silpnesni. Jei pamatome didesnį jautrį, reiškia garsiakalbio Fs (rezonansas) aukštesnis ir jis skirtas elektroniniams instrumentams, bet ne muzikai atkurti.

                  Gamintojas nurodo Beyma 12LX60V2 12“ žemadažnio jautrį 96 dB/W/1@Zn. Rezonansas palyginti aukštas (49 Hz), bet nežinome, ar Zn yra nominali varža (8 Omai)? Štai kodėl sunku būtų paneigti deklatuojamą jautrį. Šį garsiakalbį sumontavus į didįjį Avantgarde subvuferį rezonansas kažkiek pažemėtų, bet atitinkamai sumažėtų efektyvumas (jautris) ir viskas atsistotų į akustikos mokslo vietas.
                  Įdomu, kad Beyma parametrų lentelėje nurodytas 1,2 % efektyvumas, pasakantis, kad jautris yra 92,9 dB/W/m. 12“ garsiakalbiui su 49 Hz rezonansu toks efektyvumas yra galimas. Pasinaudojęs efektyvumo formule suskaičiavau 12LX60V2 efektyvumą ir gavau 1,26 (93,1 dB/W/m jautrį).

                  Paminėti Beyma garsiakalbiai turi geras rites, tačiau turi aukštą rezonansą ir nedidelę membranos eigą  ((20-10):2=+/- 5 mm). Tokie tinkami sceniniams monitoriams, kuriems pačių žemiausių dažnių atkurti nereikia. Įrašams atkurti tokių nesirinkčiau.

                  #4197
                  Tadas
                  Participant

                    Sutinku, jog dydis yra svarbu ir 10″ draiveriai yra didelis kompromisas. Geriau 12″, o dar geriau 15″.
                    Galioja elementarūs fizikos dėsniai. Kaip pavyzdys, 15″ garsiakalbis judėdamas 10mm amplitude gali judinti ~1.13l oro tūrį. Atrodytų nedaug, tačiau norint tokį patį tūrį išjudinti su 4″ draiveriu prireiktų 150mm amplitudės, kas praktiškai pasiekti būtų neįmanoma. Su 8″ garsiakalbiu atkurti žemiau 40Hz nėra galimybių. Tačiau su mažu draiveriu galima pasiekti gerą žemųjų dažnių atkūrimą jei mažinamas garsiakalbio išorėje esantis tūris. Kaip pavyzdys būtų – ausinės, tūris tarp ausies ir garsiakalbio membranos mažas, o atkūrimas puikus. Šia ideologija taip pat sukonstruotos bandpass garsiakalbių dėžės. Tad garsiakalbio dydį apsprendžia ir patalpa, kurioje jis bus naudojamas. Didesnėms patalpoms reikėtų rinktis didesnius draiverius.

                    Naudojant ekvalaizerius, taip pat randasi kompromisai, norint 10dB pakelti garso slėgį reikalinga 10 kartų didesnė stiprintuvo galia tame dažnyje. Draiveriams su fazoinvertorinėmis dėžėmis to daryti žemiau rezonansinio dažnio iš viso nerekomenduojama.

                    #4201
                    Belas
                    Keymaster

                      Sugrįžtant prie temos apie Avantgarde pirma atsakysiu temos autoriui.

                      1. Su 8″ garsiakalbiu atkurti žemiau 40Hz nėra galimybių.
                      Su bet kokio dydžio garsiakalbiais galima atkurti žemiausius dažnius. Siūlau pažvelgti į R. H. Small formulę ir į grafikus.

                      2. Su mažu draiveriu galima pasiekti gerą žemųjų dažnių atkūrimą jei mažinamas garsiakalbio išorėje esantis tūris. Kaip pavyzdys būtų – ausinės, tūris tarp ausies ir garsiakalbio membranos mažas, o atkūrimas puikus.
                      Mažas garsiakalbis didelėje dėžėje žemuosius atkurti gali, tik dažninė nebus glotni. Ausinių pavyzdys čia taip pat netinkamas – ausinės dirba oro stūmoklio režime, kai virpanti membrana ir ausų būgnelis yra tampriai surišti.  Kolonėlių darbo režimas kitoks, todėl galioja kiti dėsningumai.

                      3. Garsiakalbio dydį apsprendžia ir patalpa, kurioje jis bus naudojamas. Didesnėms patalpoms reikėtų rinktis didesnius draiverius.
                      Garsiakalbio ir AS dydis svarbūs efektyvumo (jautrio) parametrai, bet patalpa garsiakalbio ar kolonėlių dydžiui įtakos neturi. Jei nėra reikalavimo garsumui, bet kokio dydžio patalpoje gali būti naudojamos mažos kolonėlės su nedideliais garsiakalbiais.

                      • This reply was modified 5 days, 20 hours ago by Belas.
                      #4205
                      Belas
                      Keymaster

                        Stereophile straipsnyje apie Avantgarde Uno parašyta, kad vieno ŽD modulio garsiakalbio jautris 95 dB, o su dviem jautris pakyla iki 100 dB. Ten pat matavimų skyrelyje rašoma, kad padavus 2,83 V išmatuojamas 102,5 dB garsumas.
                        Klaidinga informacija, nes padvigubinus garsiakalbių skaičių jautris pasikeičia +3 dB. 102,5 dB SPL galima gauti, jei 2,83 V paduosime ne į garsiakalbį, bet į stiprintuvą. Ruporinių Avantgarde modulių jautris gali būti 102,5 dB/W/m, bet ŽD modulio jautris turi būti matuojamas be stiprintuvų ir su dviem 10“ garsiakalbiais uždaroje dėžėje tokio modulio efektyvumas bus žymiai mažesnis.
                        Apmaudu, kad Stereophile straipsnis paruoštas taip neatsakingai.

                        Pabandykime įvertinti Avantgarde Uno dinaminį potencialą.
                        Jei 10“ Beyma ŽD garsiakalbių deklaruojama muzikinė galia 500 W, galima prognozuoti, kad tokio garsiakalbio su galinga rite kompresavimas prie 50 W galios bus maždaug 0,5 dB. Klausant stereo sistemą su 2 ŽD garsiakalbiais 3 m atstume turėsime 97 dB maksimalų efektyvinį garsumą, arba 109 dB pikinį. Nekreipiant dėmesio į garso kokybę, Avantgarde Uno subvuferis gali sukurti 100 dB (112 dB pikinį) garsumą, bet tai toli nuo ruporinių modulių dinaminių galimybių.

                        Siekiant atkurti žemiausius dažnius Avantgarde pasirinko uždarą korpusą ir elektronines dažninės koregavimo priemones. Garso procesoriais galima praplėsti dažninę, bet tada atitinkamai sumažėja sistemos efektyvumas. Koregavimai reikalauja “akustinės erdvės”, kurios 10″ ŽD garsiakalbiai su nedidele membranų eiga nesuteikia. Štai kodėl parašiau, kad Avantgarde kolonėlės yra su kompromisais.

                      Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 12 total)
                      • You must be logged in to reply to this topic.