Patefonai

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #9593
    Belas
    Keymaster

      Stebiu tautiečių susižavėjimą senoviškais tonarmais iš monofonijos laikų. Lyg susitarę mūsiškiai šluoja aukcionuose rastus Gray Research, bet ar tai kelias į gerą stereo plokštelių atkūrimą?103SL                 Gray 103SL
      Amerikoniškų Gray Research tonarmų reklama 1954 metų žurnale:High Fidelity_1954 Jun

      Gray tonarmai iš labai lengvo magnio, konstrukcijoje vertikalių ir horizontalių virpesių slopinimas klampiu skysčiu. Tonarmą galima laisvai paleisti iš rankų, bet plokštelė ir adatėlė nebus sugadintos. Konstrukcija turi itin mažus rezonansus, bet stereo plokštelėms klausyti Gray nepritaikyti.
      Nusipirkus reikės:
      – kietus laidus reikės pakeisti minkštesniais, reikės sumontuoti papildomus laidus, pritaikyti stereo galvutės įstatymą ir pajungimą;
      – nėra antiskeitingo (įcentrinės jėgos kompensavimo įrenginio);
      – bus sunku parinkti galvutę, kad tonarmo su galvute rezonansas būtų maždaug 12 Hz zonoje;
      – sumontuoti ir suderinti tonarmą reikės patikėti specialistui.
      Gray tonarmai labai negražūs, bet dėl gero darbo pamilti galima ir velnią.
      Ar pirkčiau tokį?
      Tai daiktas į aparatūros kolekciją arba norinčiam turėti patefoną monofoninėms plokštelėms klausyti. Stereofonija atėjo su tokiais kaip SME iš amerikiečių Shure arba su be paklaidų LP nuskaitančiais tangentiniais tonarmais.SME II

      Mano mylėtas Bang & Olufsen Beogram 4002 su tangentiniu tonarmu:Beogram 4002_1974

      • This topic was modified 10 months, 3 weeks ago by Belas.
      #9602
      Belas
      Keymaster

        Lietuvoje stebiu madą pirkti labai senus patefonus iš monofonijos laikų. Plokšteles klausantys rasdavo neblogą išeitį nepirkti plastmasinių šiuolaikinių žaisliukų, medžiodavo Garrard, Lenco, geresnius iš Dual, Linn Sondek, Thorens veteranus. Pas audiofilą-kolekcionierių matėme aukščiausios klasės EMT 927 profesionalų monofoninį patefoną, galbūt kažkur sukasi EMT 927 st stereofoninis. Apie patefonų servo pavaras siūlau perskaityti šią apžvalgą, o šiandien apie dar senesnių monofonijos laikų patefonus.

        Aparatūros kolekcionierius vilioja muzikinės šarmankės, mechaniniai gramofonai, pirmieji patefonai, nes tai garso aparatūros, inžinerijos, dizaino istorija. Kitas reikalas, kai mūsiškiai monofoninius patefonus perka klausyti muziką; restauruoja, perdaro į stereo ir džiaugiasi įrenginių kokybe. Džiaugtis yra kuo, bet tai nėra geriausi įrenginiai atkurti kas stereo plokštelėse įrašyta.

        1940-ieji buvo monofoninių patefonų era, o 50-aisiais žengėme į stereo. Buvo gaminami buitiniai ir profesionalūs patefonai, reikalingi radijo studijoms. Profesionalūs buvo sukonstruoti atlaikyti didelius krūvius, kinematika buvo paprasta, patikima, nesudylanti.T-12 reklama_1947

                                             REK-O-KUT T-12 reklama (1947).

        1959-ųjų Amerikos rinkos kataloge randu 16 patefonų. Tais laikais populiarūs buvo patefonai su automatiniu plokštelių keitimo mechanizmu (Record Changers), tačiau mums įdomesni aukštesnės klasės patefonai (Turntables).  Tada lieka 13 tikrų patefonų. Tie geriausi, net brangiausi EMT buvo su sinchroniniais varikliais. Reiškia, pagrindiniai patefonų parametrai – detonacijos, rumpelis (Rumble Noise), buvo prasti.
        Daugelis senųjų-gerųjų monofonijos laikų patefonų turėjo sunkius, primityvius tonarmus, kuriuose nebuvo anti-skeitingo, su tokiais sunkiai pavyktų pasiekti reikiamą tonarmas-galvutė 12 Hz rezonansą. Monofoninėms plokštelėms tie parametrai nebuvo svarbūs. LP plokštelėse lengvai pažeidžiami mikro-grioveliai, todėl reikia mažinti adatėlės svorį, naudoti kitaip nusmailintas adatėles, būtinas anti-skeitingas. Nusipirkę senųjų laikų mono-patefoną gali perdaryti į stereo, sumontuoti geresnį tonarmą, įstatyti brangią stereo galvutę, bet plokštelių suktukas bus stabdis kelyje į kokybišką LP plokštelių atkūrimą; tų su sinchroniniais varikliais detonacijos buvo ~0,1 %, variklio vibracijos persiduodavo į galvutę, todėl rumpelis būdavo maždaug -40 dB. Stereo laikų geriausių patefonų detonacijos 5 ar daugiau kartų mažesnės, o rumpelio problemos beveik nebeliko (-65 dB). Buitinių patefonų rinkoje atsirado patefonų su tangentiniais tonarmais plokštelės nuskaitymo paklaidoms išvengti.
        Nusipirkęs senųjų laikų monofoninį patefoną restauruočiau ir naudočiau monofoninėms plokštelėms klausyti arba pasidėčiau į aparatūros kolekciją. Stereo LP plokštelėms klausyti pasirinkimas didelis, rinkčiausi kažkurį iš auksinio patefonų amžiaus patefoną.

        Technics SL1000R:SL1000R_system

        • This reply was modified 10 months, 3 weeks ago by Belas.
      Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
      • You must be logged in to reply to this topic.