Ruporai

Viewing 10 posts - 11 through 20 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #6198
    Mantas
    Participant

      Ačiū už tai, kad dalinatės žiniomis ir racionaliais patarimais. Suprantu, kad dabar žinomom technologijom ir sprendimais su fizika nepakovosi ir nieko negalima padaryti geriau, nei yra padaryta. Kadangi pagrindinė idėja – surasti minimalistinio/modernaus dizaino “dėžės” sprendimą, kuris galėtų savo jautriu ir dinamika prilygti ruporams – kol kas nelabai įgyvendinama, nėra prasmės išradinėti dviratį. Norint vienodai jautrios sistemos vistiek turi daryti “šaldytuvo” dydžio dėžę + ruporus arba aukoti jautrį ir tuomet ruporai tampa ekonomiškai neracionalus sprendimas. Tokio dydžio kolonėlės man nepriimtinos todėl toliau ieškosim gerų gamyklinių variantų arba lauksim proveržio akustikos moksle 🙂

      #6377
      Belas
      Keymaster

        Amerikietis Džonas Kalinovskis didelis ruporų fanas. Suranda pačius didžiausius, restauruoja ir kitiems rodo ką gali ruporai. Pradėjo nuo seniausių WE ir Altec dabar dirba su vėlesniaisiais Community Leviathan. Susirado 1975 – 1998 metais naudotus Milvokio Mecca salėje, kurioje koncertavo žymūs muzikantai ir štai kas gavosi:John Kalinowski 2021 03Mecca salėje koncertavusių sąrašas čia.

        • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
        #6389
        Belas
        Keymaster

          Kodėl patyrę muzikos mylėtojai renkasi ruporus?

          Garsas iš ruporų toks greitas (*), kad vieni garsai nepersidengia su kitais, girdisi smulkiausi įrašų niuansai. Girdisi, kad būgnų šluotelės sudarytos iš daug atskirų metalo ar plastiko strypelių, kad smuiko strykas per stygas šokinėja sukurdamas atskirus mikrogarsus, kad balsas susideda iš daugybės mažyčių garsų, kad galima suskaičiuoti akapelą dainuojančius žmones.
          Techninis paaiškinimas paprastas – ruporai garsiakalbiams suteikia tokį didelį apkrovimą, kad GAS akustinis slopinimas būna labai geras (didelis). Pasibaigus signalui kolonėlės su dideliu akustiniu slopinimu nutyla labai greitai, garsiakalbiai gali atkurti sekantį mikro-signalą ir mes girdime ne sulietą, ne ištisinį, bet įraše esančius atskirus garsus.
          Ruporai labai apkrauna garsiakalbius. Geriausiai apkrovimą atlaiko kompresiniai garsiakalbiai-draiveriai. Juose yra fazės adapteriai, duodantys didesnį negu turi įprastų elektrodinaminių garsiakalbių membranos akustinį apkrovimą.
          Garsiakalbių su įprastomis membranomis pereinamieji procesai būna ilgesni. Kolonėlių su nedideliais žemadažniais slopinimą gali pagerinti galingi stiprintuvai, tačiau elektrinį slopinimą riboja jungiamųjų laidų parazitinė varža. Didelio jautrio kolonėlėse naudojami dideli ŽD garsiakalbiai lengvomis membranomis, todėl akustinis slopinimas būna geresnis už nedidelius žemadažnius su gumos pakabomis uždaroje dėžėje. Prastu akustiniu slopinimu taip pat pasižymi kupoliniai AD garsiakalbiai.
          Pastaruoju metu daug AS su kupoliniais AD garsiakalbiais ir AP, bet minkštos kupolinių garsiakalbių membranos ruporų apkrovimo neatlaikytų. Didelis stiprintuvų elektrinis slopinimas čia taip pat pagelbėti negali, todėl AS su kupoliniais garsiakalbiais ir AP akustinis slopinimas nėra didelis.
          Gal kolonėlėse su kupoliniais arba juostiniais AD garsiakalbiai reikėtų naudoti ruporus?
          Apkrovus įprastus garsiakalbius ruporais padidėja iškraipymai ir garsas darosi žaižus, varginantis.
          Pateiksiu iliustraciją.
          Klipsch gamina buitines AS, kuriose įprastos konstrukcijos AD garsiakalbiai apkrauti ruporais. Dažnai girdime sakant, kad tokių kolonėlių garsas yra varginantis, nes garsiakalbiai neatlaiko apkrovimo, membranų lužiai pasislenka į žemesniuosius dažnius, atsiranda dideli netiesiniai ir IMD iškraipymai.r-51m_gm_angle
          Didelių buitinių kolonėlių akustinis slopinimas būna geresnis negu lentyninių, bet pagerėjimas nėra toks ryškus kaip klausant didelio jautrio kolonėles su ruporais.

          (*) greitas čia reiškia labai trumpus pereinamuosius procesus. Preinamuosiu procesus įvertinti galima išmatuojant kolonėlių impulsines charakteristikas.

          • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
          #6546
          Belas
          Keymaster

            Man labiau patinka WE, Altec, JBL darbai, bet RCA buvo stiprus konkurentas, skatinantis tobulinti ruporines garso sistemas.
            Nuotraukoje RCA PL-301A kino kolonėlėmis stipriai įgarsintas garažas Pensilvanijoje: RCA kino1RCA kinoPL-301A pokario metais gamintos kolonėlės yra RCA PG-301A garso sistemų dalis. Šios sistemos dažniausiai buvo naudojama įgarsinti 4 garso takelių Stereoscope filmams JAV; 3 kanalai buvo skirti priekio garsui, o ketvirtasis – surround efektams. Aukštuosius dažnius atkurdavo MI-9584 kompresiniai garsiakalbiai su 3″ fenolio membranomis, aliuminio ritėmis ir pipirinės tipo fazės adapteriais. Kolonėlių dažninė nuo 40 Hz iki 8,5 kHz ir tai atitiko pokario laikų Amerikos kino salių įgarsinimo standartą. MI-9594 arba MI-9595 radialiniai ruporai būdavo sureguliuoti taip, kad įgarsintų salės priekio ir toliau esančias žiūrovų eiles.

            PL-301A taip pat buvo naudojamos stadionų ir panašių erdvių įgarsinimui:Auditorium PL-301ARCA gamino plačią įgarsinimo sistemų gamą:PL301_302_303_312 kino AS

            • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
            #6593
            Belas
            Keymaster

              Bičiuliui pasakiau abejonių apie WE ruporus ir apie galimybes tokiais kokybiškai atkurti muziką.
              Keli sakiniai plačiau.
              Šiais laikais žmonės mėgsta eksperimentuoti arba tyrinėti įvairiausius praeities įrenginius. WE buvo kino salių įgarsinimo lyderiai. WE 12-A ruporai buvo sukurti amerikiečių kino teatrams. 1920-aisiais buvo siekiama gerai atkurti kalbą ir inžinieriai nustatė, kad vienodu garsumu reikia atkurti nuo 100 iki maždaug 5000 Hz dažnių ruožą. Anais laikais patefonų aukščiausias dažnis taip pat buvo maždaug 5 kHz.
              Buvo išbandyta kelių tipų ruporai, bet Vitaphone kinui geriausiai tiko 12-A ir 13-A ruporai; 12-A kabodavo viršuje, o ant grindų stovėdavo 13-A. Šiems ruporams skirtas kompresinis draiveris buvo sąlyginai pavadintas 555-W moving coil receiver. Pirmieji 12 ruporų ir 10 555-W buvo pagaminti 1926 m. vasarą. 12-A buvo įvertinti po 245 $ – dabar tai būtų 14 tūkstančių. 13-A buvo 20 % brangesni. 12-A buvo skirti dialogams atkurti, o didesnieji 13-A – muzikai.
              Projektas pasisekė, Racon ėmė gaminti pigesnės konstrukcijos 12-A su sienelėmis iš audinio. Atsirado panašios konstrukcijos 15-A ir 15-B dviems kompresiniams pajungti. Tai buvo eksponentiniai ruporai, kuriems reikalingas ilgas garso kanalas.
              High Quality Horn Loudspeaker Systems knygoje Biornas Kolbrekas ir Tomas Dankeris apie ruporus pateikė daug medžiagos. Nufotografavau 5.11.5 paveikslėlį kuriame matome palyginti glotnią 15-A dažninę 60-4500 Hz ruože.32112 ir 13Ar tokie ruporai gali atkurti šiuolaikinius įrašus?
              Dinaminės galimybės labai geros, tačiau dažninė nėra pakankamo pločio ir nėra glotni. Ne patys geriausi ir kiti svarbūs parametrai.
              Gal reikalus pagerintų modernūs kompresiniai garsiakalbiai?
              Deja, dažninę pagrinde formuoja ruporai.WE-13a-1-1000px

              • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
              #6603
              Belas
              Keymaster

                Bičiulis D. J. teiravosi apie GAS su WE 15-A ruporu ir papildomu AD ruporu didžiojo burnoje. Tokius ar panašius egzotinius garso įrenginius šiais laikais konstruoja Hornsolution ir kiti. SvenPaminėsiu kelis tokios konstrukcijos ypatumus.
                1. Didysis ruporas yra ilgas, jame yra šoninės plokštumos, todėl girdėsime specifinius iškraipymus, formuojančius “ruporinį” garsą.
                2. Ruporo suformuota dažninė nuo ~300 Hz yra kylanti. Kinui tai svarbu, nes sustiprinti aukštieji dažniai kompensuoja kino ekranų slopinimą. Su kylančia dažnine klausyti muziką namie nėra geriausias sprendimas.
                3. Iš ruporo išeinantis garsas atsispindi nuo burnos, ruporas atspindžius 100 kartų sustiprina, atspindžiai nukeliauja iki gerklėje esančio draiverio ir iškreipia darbą. Kita dažninės bangavimo priežastis yra ta, kad ruporų korpusai rezonuojantys; senieji buvo gaminami iš skardos arbaiš impregnuoto audinio, o šiuolaikiniai – iš plonos medžio faneros.
                4. Garso spinduliuotuvo (kompresinio draiverio) apvalios garso bangos rupore verčiamos į stačiakampes, dėl to prarandamas bangų homogeniškumas. Atsiradusias aukštesniąsias garso modas stiprina ruporo plokštumos, todėl randasi dideli HOM iškraipymai. *
                5. Didžiojo ruporo burnoje esantis papildomas ruporas deformuoja išeinančią garso bangą, atsiranda turbulencinės garso anomalijos. Mažasis ruporas taip pat sukuria atspindžius, didėja tiesiniai iškraipymai.
                6. Didžiojo ir mažojo ruporų garsas sklinda iš skirtingo ilgio ruporų. Kadangi didysis ruporas ilgas, žemesni dažniai bus vėluojantys ir bus reikalingas papildomas garso suderinimas elektroninėmis priemonėmis.
                7. Suriestas 12-A ruporas garsą padaro asimetrinį vertikalioje plokštumoje.

                * Apie HOM iškraipymus plačiau parašyta GedLee dokumente.
                24 psl. parašyta, kad ilguose ruporuose su lėtu platėjimu yra geriausios sąlygos HOM rastis, o 17 psl. paminėtos mums svarbios išvados:HOM

                • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
                #6643
                Belas
                Keymaster

                  Nedidelė dalis muzikos mylėtojų nukeliauja iki ruporų ir suserga jais. Vilioja dinaminės galimybės, kontroliuojama garso sklaida, didelis akustinis slopinimas ir gera mikrodinamika. 12A-ir-13A-ruporai           WE 12A viršuje ir 13A apačioje su lempiniais stiprintuvais.
                  Norint atkurti šiuolaikinius įrašus, prie plačiajuosčio 12A ruporo papildomai reikalingi ŽD ir AD moduliai.
                  12A-su-papildomais-garsiak

                  • This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
                  #6650
                  Belas
                  Keymaster

                    Šiais laikais DIY’eriai prisigalvoja visokiausių ruporų. GAS su plačiajuosčiais garsiakalbiais dažniausiai naudojami 2 ruporai: vienas priekio, kitas membranos antros pusės garso bangoms stiprinti. Vis dažniau matome įvairių konstrukcijų apvaliuosius ruporus. Netgi suvirintus iš skardos. Dvigubas-ruporasBus daug darbo, kol tokie skardiniai ruporai nerezonuos ir bus dailiai išblizginti.

                    • This reply was modified 2 years, 3 months ago by Belas.
                    #6699
                    Belas
                    Keymaster

                      Bičiulis J. K. nustebo sužinojęs, kad iš jo nupirktus Victrola ruporus pirkėja panaudojo sode.Skirtingas poziuris

                      • This reply was modified 3 years, 8 months ago by Belas.
                      #8100
                      Belas
                      Keymaster

                        Kitoje temoje Dmitrij parašė –
                        Altecu žemadažniai yra geri, bet koaksialiniai garsiakalbiai, jų ruporai, yra labai prasti.

                        Altec Lansing gamino sudėtingiausius ir geriausius ruporus. Multiceliniai buvo naudojami kine, įgarsinimo sistemose, įrašų studijose, scenoje. Altec1978 multicell

                        Nuotraukoje taip pat matome sektorinį 511A. Šie buvo pigesni, buvo naudojami mažųjų kino salių įgarsinimo sistemose. Didžiausi Altec Lansing konkurentai buvo RCA, bet jų ruporai buvo paprastesnės konstrukcijos.
                        Altec Lansing Iconic buvo dvijuostės AS su 15″ žemadažniais ir multiceliniais ruporais AD atkurti. Iconic kolonėlės buvo naudojamos namų garso sistemose, įrašų studijose, viešų patalpų įgarsinimui ir muzikantų scenose. Ši AS schema išlikusi iki šių dienų.
                        Nuotraukoje Lansing Iconic patyrusio muzikos mylėtojo namuose:Lansing Iconic, Western Electric 46, Shindo, Garrard 301

                        Multiceliniai ruporai brangiausi, tačiau tokie geriausiai kontroliuoja sklaidą. Koaksialiniuose Altec-604 taip pat multicelinis ruporas, todėl išlaiko gerą sklaidos kontrolę visame darbo dažnių diapazone.604E ir parametrai

                        Altec-604 (1945) sklaidos kontrolės grafikai: page04

                        Grafikai rodo, kad sklaidos kontrolė geresnė negu Tannoy Gold Monitor arba šiuolaikinių apvaliųjų ruporų sklaida. Altec 604 koaksialinių garsiakalbių rezonanso dažnis žemas (25-30Hz), ŽD garsiakalbių motorai galingi, todėl gali atkurti visą muzikos įrašų diapazoną.  Sakyti – Altec koaksialiniai garsiakalbiai, jų ruporai yra labai prasti – neatsakinga.

                        • This reply was modified 2 years, 3 months ago by Belas.
                      Viewing 10 posts - 11 through 20 (of 26 total)
                      • You must be logged in to reply to this topic.