Kolonėlės, pasyviniai filtrai, ausinės, patalpų akustika.

Audiofilas Forums Audiofilo akademija Akustika Kolonėlės, pasyviniai filtrai, ausinės, patalpų akustika.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #7422
    Belas
    Keymaster

      Gavau prašymą atlikti Spendor SP1 testavimą, įvertinti kolonėlių būklę, atlikti servisą. Naudotas kolonėles klientas pirko maždaug prieš metus, AS buvo pajungtos prie Accuphase E-303 stiprintuvo. Klientas suformulavo tokį prašymą –
      Kadangi pirkau dėvėtas, norėčiau patikrinti, ar nereikia keisti kondensatorių, ar nėra kokių defektų su pakabomis ir svarbiausia, patikrinti garso parametrus, nes kartais girdisi labai aukšti trimitai grojant pvz. Bethoveno simfonijas.

      Sutartą dieną testavimui paruošiau aparatūrą, atvežtas Spendor SP1 pajungiau prie Threshold Stasis 2 stiprintuvo ir mano kambaryje pasiklausėme kliento atsivežtų CD su klasikos įrašais. Taip pat kelis mano parinktus įrašus. Garso palyginimui buvau pajungęs paklausyti Mackie HR824 Mk1 monitorius, kuriuose panašaus dydžio (9“) žemadažniai. Spendor SP1 ir Mackie HR824 Mk1 kaina antrinėje rinkoje taip pat maždaug vienoda. Garsumas nebuvo vienodas, tačiau tai netrukdė įvertinti garso kokybę.

      Trumpai apie testavimo rezultatus ir rekomendacijos.
      1. Spendor SP-1 pilnai veikia, nematyti, kad būtų remontuotos. Garsas subalansuotas, atlaiko iki 200 W pikinę galią. Kai kuriuose kūriniuose galima išgirsti nedidelį aštrumą. Tikėtina, kad iškraipymai iš AD garsiakalbių su plastiko membranomis ir dėl intermoduliacijų.
      2. Garso kokybe ir dinamika Spendor SP-1 nusileidžia Mackie HR824 Mk1 dvijuosčiams aktyviniams monitoriams.
      3. Bandyti pagerinti SP-1 garsą pakeičiant filtro kondensatorius neverta, nes kolonėlės veikia kaip buvo sukonstruotos. Garsą lemia garsiakalbiai, akustinis suderinimas, akustiškai didelis atstumas nuo VD garsiakalbio iki super-tviterio, todėl filtrų modifikavimas nebus efektyvus. Kolonėlės palyginti nebrangios, akustiniai matavimai ir filtrų gerinimo darbai būtų neproporcingai brangu, todėl racionaliau nupirkti kitas AS.
      4. Kolonėlių savininkas išgirdo geresnį negu pas save namie Spendor SP1 garsą. Pagrindinis faktorius yra geriau įrengtas mano kambarys.
      Siekiant geresnės garso kokybės siūloma:
      – akustiškai pagerinti kambarį;
      – jei SP1 netenkina, išsirinkti geresnes kolonėles;
      – Spendor turi gerą reputaciją, todėl SP1 siūlau neremontuoti – mūsų srityje lengviau parduoti originalius daiktus;
      – renkantis nedideles AS rekomenduoju dairytis į dvijuostes kolonėles.

      Apie Spendor SP1 kolonėles kitame skyriuje čia.

      • This topic was modified 4 months ago by Belas.
      #7677
      Belas
      Keymaster

        Kitame skyriuje tekstus apie atviro tipo OB kolonėles sukėliau į dokumentą, kurį galima parsisiųsti iš čia.

        Lietuvoje gaminamos OB su garsiakalbiais tiesioje lentoje, Silent Pound Discovery kolonėlėms parinko U-formą, o Z. Linkwitz Orion gamindavo H-formos kolonėles. Visiškai be lentų tuos plikus garsiakalbius atidėkime į šoną ir pasvarstykime kokios būtų geriausios OB kolonėlių formos.

        Garsiakalbiai tvirtame skyde yra paprasčiausia AS forma, bet bus didžiausios vibracijos, kolonėlė bus nestabili, gali griūti. Praktiškesnis su užlenktais šonais U formos korpusas leidžia sumažinti priekio panelę, yra tvirtesnis ir stabilesnis. Tokių daugiausia, bet praktiškumas kainuoja – ŽD garsiakalbiai dirba nesimetriškai, padidėja iškraipymai. Dar svarbiau tai, kad stačiakampiame korpuse tarp lygiagrečių korpuso panelių susidaro rezonansai.
        Simetriškumą galima atstatyti šonines sieneles perstumiant į priekį, o panelę pritvirtinus centre. Gauname H formos simetrinį korpusą. Lygiagrečios plokštumos duos rezonansai, rezonansai bus iš abiejų lentos pusių ir dėl to rasis tiesiniai iškraipymai.OB formos

        Išskėtus šonus gauname X formos korpusą, kuriame nebeliktų rezonansų tarp sienelių ir padidėtų AS efektyvumas. Konstruojantiems taip pat siūlyčiau išbandyti asimetrišką X formos korpusą. Keičiant sienelių išskėtimo kampą galima kontroliuoti garso sklaidą, o parinkus vienodą priekio ir galo akustinį apkrovimą dar labiau sumažėtų tiesiniai iškraipymai (dažninės netolygumas).

        • This reply was modified 1 month ago by Belas.
        #7822
        Belas
        Keymaster

          Yra manančių, kad apvali AS korpuso forma geriausia glotniai dažninei/neiškraipytam tembrui gauti.

          Pasikartojantis paklydimas, nes sferoje susidaro vienintelis, didžiausios amplitudės rezonansas, kurio panaikinti nepavyks. Tikėtina, kad klaidingas išvadas skaitantiems techninę literatūrą sukuria 1950-ais paskelbtas H. Olsono darbas apie difrakcijas. Mokslininkas ištyrinėjo įvairias AS formas ir išmatavo dažnines charakteristikas, parašė, kad geriausią tolygumą duoda cilindro formos koprusas su ne centre sumontuotu garsiakalbiu, bet sferos korpusų H. O. netyrinėjo.

          Paveikslėlyje H. Olson tyrinėjimų apie AS korpusų difrakcijas epizodas.Olson

          Dėl korpuso viduje susidarančio ryškaus rezonanso sfera ir kubas yra blogiausia korpuso forma. Kolonėlėms kaip ir kambariui galioja “auksinių proporcijų” taisyklė, leidžianti rezonansus išskaidyti ir sumažinti jų įtaką. Dar geriau – “auksinių proporcijų” korpusai su trapecinėmis sienelėmis.

          • This reply was modified 1 month ago by Belas.
          #8001
          Belas
          Keymaster

            Kodėl muzikos įrašams klausyti nebenaudojamos atvirosios OB kolonėlės?

            OB garsą spinduliuoja į abi puses, kambaryje randasi daugybė atspindžių. Įraše buvusi muzikos instrumentų lokalizacija užteršiama parazitiniais atspindžiais, darosi sunku suvokti kur scenoje buvo instrumentas, nukenčia raiška. Monofonijos laikais pagrindinis signalo šaltinis buvo AM radijo imtuvas, šelakinė plokštelė arba buitinis monofoninis magnetofonas. 1957-ais buvo pradėtos leisti stereofoninės vinilo plokštelės ir žmonija įžengė į aukštos kokybės garso pasaulį. 1966-ais pasirodė vokiečių DIN 45500 standartas, nusakantis minimalius buitinės High Fidelity (Hi-Fi) aparatūros parametrų reikalavimus. Norint išgirsti instrumentų lokalizaciją scenoje, aparatūros konstruktoriai ieškojo būdų abiejų kanalų stereo signalus kuo labiau atskirti. Atskiros kolonėlės leido girdėti stereo, žmonės ėmė gerinti kambario akustiką, bet DIN 45500 buvo nuosprendis atvirosioms AS.

            Kokybiško garso mėgėjai siekė turėti aparatūrą su High Fidelity ženkliuku, aprašymuose norėjo matyti patvirtinimą, kad aparatas atitinka DIN 45500.Hi-FiPlačiau apie OB temoje – OB kolonėlės: apžvalga, teorija, rekomendacijos.

            • This reply was modified 3 weeks, 4 days ago by Belas.
            #8284
            Belas
            Keymaster

              Tomas Š.:
              gal galima daugiau sužinoti apie aktyvios sistemos elementų parinkimą, jų +/- :
              – krosoverio parinkimas – analoginis, elektroninis, skaitmeninis;
              – filtrai – FIR / IIR;
              – stiprintuvo parinkimas kiekvienai garsiakalbių juostai – žemi / viduriai / aukšti? Kaip teisingai paskirstyti galią? A, AB, D klasės – ar būtina naudoti vienodą klasę ar galima maišyti skirtingoms juostoms?

              1. Krosoveriai:
              – analoginis kartu yra elektroninis. Tokie dažniausiai naudojami įrašų studijose, bet reikia stengtis sukonstruoti suderintas AS. Suderinimą (time align) atlikus akustiškai ir pasirinkus tinkamą krosoverio struktūrą, analoginis kelias patinka labiausiai ir šį kelią esu pasirinkęs;
              – skaitmeniniai turi daugiau lankstumo, o pagrindinis yra galimybė suderinti akustiškai nesuderintas AS.
              2. Skaitmeniniai aktyviniai krosoveriai būna:
              IIR (infinite impulse response). Šie yra universalesni ir populiaresni;
              FIR (finite impulse response) filtrai gundo pasiekti tiesinę fazės charakteristiką, bet tai daugiau teorinis žavesys. FIR veikimas paremtas skaičiavimais, dažnių skyrimas realizuojamas programiškai, todėl neišvengiamas garso signalo vėlinimas. GAS su FIR netinka TV programoms ir kitiems vaizdo-garso įrašams stebėti. Yra kitų specifinių dalykų, iš kurių vienas yra tiesinės fazės filtro kuriami “priešskambiai” (ringing).
              3. Stiprintuvų parinkimas priklauso nuo kolonėlių jautrio, patalpos dydžio ir vartotojo poreikių. Didelio jautrio aktyvinių ŽD moduliui reikalingas 150-200 W, bet čia galima naudoti AB arba D klasės stiprintuvus. Jei AD moduliai su ruporais, galios reikia nedaug, bet siūlyčiau dairytis į 20-30 W A-klasės mažai triukšmaujančius stiprintuvus.
              Stiprintuvų darbo klases maišyti galima, nes skirtingų stiprintuvų vėlinimą galima kompensuoti. Aktyvinėms GAS nerekomenduočiau rinktis lempinių stiprintuvų. Paminėjote VD modulius, bet tada reikėtų daugiau žinoti. Paprasto atsakymo čia nebus, nes daugiajuostės aktyvinės savaime yra “akustinis kompromisas”.

              1 – 2 punktus galiu iliustruoti palyginimu iš kitos sferos.
              Analoginės ASM skaičiavimo mašinos pačios greičiausios – čia būtų apie analoginius krosoverius, o skaitmenininės skaičiavimo mašinos duoda didžiausią tikslumą – būtų skaitmeniniai krosoveriai.
              Galima sakyti, kad GAS yra analoginė skaičiavimo mašina, tik vietoje rodyklinių indikatorių rezultatui nuskaityti, stiprintuvo išėjime yra linijinio variklio apvija (garsiakalbis). Garsui greitis yra svarbu, čia geriausiai tinka analoginis signalo apdorojimo būdas. Siekiant paspartinti skaitmeninį garso signalo apdorojimą, naudojami aparatūriniai sprendimai (IIR). Jei rezultato siekiama skaičiavimais, prarandamas laikas, todėl IIR turi privalumų prieš FIR.
              ~~~~~~~~~~~~~~~~~
              Turime kuo pasidžiaugti – Tėviškėje greit turėsime kokybiškų didelio jautrio aktyvinių GAS su skaitmeniniais krosoveriais. Tada jūs, audiofilai, galėsite klausyti, vertinti, džiaugtis ir rašyti atsiliepimus. Galbūt kada nors skirtingos aktyvinės GAS susiglaus viename kambaryje ir įvyks palyginamoji perklausa. Džiaugiuosi tą jausdamas.
              • This reply was modified 5 days, 8 hours ago by Belas.
            Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
            • You must be logged in to reply to this topic.