Audiofilas › Forums › Audiofilo akademija › Akustika › Kolonėlės, pasyviniai filtrai, ausinės, patalpų akustika
Tagged: garso kolonėlės
- This topic has 12 replies, 1 voice, and was last updated October 8, 2024 at 10:14 by Belas.
-
AuthorPosts
-
September 14, 2021 at 15:39 #7422
Gavau prašymą atlikti Spendor SP1 testavimą, įvertinti kolonėlių būklę, atlikti servisą. Naudotas kolonėles klientas pirko maždaug prieš metus, AS buvo pajungtos prie Accuphase E-303 stiprintuvo. Klientas suformulavo tokį prašymą –
Kadangi pirkau dėvėtas, norėčiau patikrinti, ar nereikia keisti kondensatorių, ar nėra kokių defektų su pakabomis ir svarbiausia, patikrinti garso parametrus, nes kartais girdisi labai aukšti trimitai grojant pvz. Bethoveno simfonijas.Sutartą dieną testavimui paruošiau aparatūrą, atvežtas Spendor SP1 pajungiau prie Threshold Stasis 2 stiprintuvo ir mano kambaryje pasiklausėme kliento atsivežtų CD su klasikos įrašais. Taip pat kelis mano parinktus įrašus. Garso palyginimui buvau pajungęs paklausyti Mackie HR824 Mk1 monitorius, kuriuose panašaus dydžio (9“) žemadažniai. Spendor SP1 ir Mackie HR824 Mk1 kaina antrinėje rinkoje taip pat maždaug vienoda. Garsumas nebuvo vienodas, tačiau tai netrukdė įvertinti garso kokybę.
Trumpai apie testavimo rezultatus ir rekomendacijos.
1. Spendor SP-1 pilnai veikia, nematyti, kad būtų remontuotos. Garsas subalansuotas, atlaiko iki 200 W pikinę galią. Kai kuriuose kūriniuose galima išgirsti nedidelį aštrumą. Tikėtina, kad iškraipymai iš AD garsiakalbių su plastiko membranomis ir dėl intermoduliacijų.
2. Garso kokybe ir dinamika Spendor SP-1 nusileidžia Mackie HR824 Mk1 dvijuosčiams aktyviniams monitoriams.
3. Bandyti pagerinti SP-1 garsą pakeičiant filtro kondensatorius neverta, nes kolonėlės veikia kaip buvo sukonstruotos. Garsą lemia garsiakalbiai, akustinis suderinimas, akustiškai didelis atstumas nuo VD garsiakalbio iki super-tviterio, todėl filtrų modifikavimas nebus efektyvus. Kolonėlės palyginti nebrangios, akustiniai matavimai ir filtrų gerinimo darbai būtų neproporcingai brangu, todėl racionaliau nupirkti kitas AS.
4. Kolonėlių savininkas išgirdo geresnį negu pas save namie Spendor SP1 garsą. Pagrindinis faktorius yra geriau įrengtas mano kambarys.
Siekiant geresnės garso kokybės siūloma:
– akustiškai pagerinti kambarį;
– jei SP1 netenkina, išsirinkti geresnes kolonėles;
– Spendor turi gerą reputaciją, todėl SP1 siūlau neremontuoti – mūsų srityje lengviau parduoti originalius daiktus;
– renkantis nedideles AS rekomenduoju dairytis į dvijuostes kolonėles.Apie Spendor SP1 kolonėles kitame skyriuje čia.
- This topic was modified 2 years, 1 month ago by Belas.
October 31, 2021 at 19:47 #7677Kitame skyriuje tekstus apie atviro tipo OB kolonėles sukėliau į dokumentą, kurį galima parsisiųsti iš čia.
Lietuvoje gaminamos OB su garsiakalbiais tiesioje lentoje, Silent Pound Discovery kolonėlėms parinko U-formą, o Z. Linkwitz Orion gamindavo H-formos kolonėles. Visiškai be lentų tuos plikus garsiakalbius atidėkime į šoną ir pasvarstykime kokios būtų geriausios OB kolonėlių formos.
Garsiakalbiai tvirtame skyde yra paprasčiausia AS forma, bet bus didžiausios vibracijos, kolonėlė bus nestabili, gali griūti. Praktiškesnis su užlenktais šonais U formos korpusas leidžia sumažinti priekio panelę, yra tvirtesnis ir stabilesnis. Tokių daugiausia, bet praktiškumas kainuoja – ŽD garsiakalbiai dirba nesimetriškai, padidėja iškraipymai. Dar svarbiau tai, kad stačiakampiame korpuse tarp lygiagrečių korpuso panelių susidaro rezonansai.
Simetriškumą galima atstatyti šonines sieneles perstumiant į priekį, o panelę pritvirtinus centre. Gauname H formos simetrinį korpusą. Lygiagrečios plokštumos duos rezonansai, rezonansai bus iš abiejų lentos pusių ir dėl to rasis tiesiniai iškraipymai.Išskėtus šonus gauname X formos korpusą, kuriame nebeliktų rezonansų tarp sienelių ir padidėtų AS efektyvumas. Konstruojantiems taip pat siūlyčiau išbandyti asimetrišką X formos korpusą. Keičiant sienelių išskėtimo kampą galima kontroliuoti garso sklaidą, o parinkus vienodą priekio ir galo akustinį apkrovimą dar labiau sumažėtų tiesiniai iškraipymai (dažninės netolygumas).
- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
November 14, 2021 at 15:23 #7822Yra manančių, kad apvali AS korpuso forma geriausia glotniai dažninei/neiškraipytam tembrui gauti.
Pasikartojantis paklydimas, nes sferoje susidaro vienintelis, didžiausios amplitudės rezonansas, kurio panaikinti nepavyks. Tikėtina, kad klaidingas išvadas skaitantiems techninę literatūrą sukuria 1950-ais paskelbtas H. Olsono darbas apie difrakcijas. Mokslininkas ištyrinėjo įvairias AS formas ir išmatavo dažnines charakteristikas, parašė, kad geriausią tolygumą duoda cilindro formos koprusas su ne centre sumontuotu garsiakalbiu, bet sferos korpusų H. O. netyrinėjo.
Paveikslėlyje H. Olson tyrinėjimų apie AS korpusų difrakcijas epizodas.
Dėl korpuso viduje susidarančio ryškaus rezonanso sfera ir kubas yra blogiausia korpuso forma. Kolonėlėms kaip ir kambariui galioja “auksinių proporcijų” taisyklė, leidžianti rezonansus išskaidyti ir sumažinti jų įtaką. Dar geriau – “auksinių proporcijų” korpusai su trapecinėmis sienelėmis.
- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
December 17, 2021 at 18:12 #8001Kodėl muzikos įrašams klausyti nebenaudojamos atvirosios OB kolonėlės?
OB garsą spinduliuoja į abi puses, kambaryje randasi daugybė atspindžių. Įraše buvusi muzikos instrumentų lokalizacija užteršiama parazitiniais atspindžiais, darosi sunku suvokti kur scenoje buvo instrumentas, nukenčia raiška. Monofonijos laikais pagrindinis signalo šaltinis buvo AM radijo imtuvas, šelakinė plokštelė arba buitinis monofoninis magnetofonas. 1957-ais buvo pradėtos leisti stereofoninės vinilo plokštelės ir žmonija įžengė į aukštos kokybės garso pasaulį. 1966-ais pasirodė vokiečių DIN 45500 standartas, nusakantis minimalius buitinės High Fidelity (Hi-Fi) aparatūros parametrų reikalavimus. Norint išgirsti instrumentų lokalizaciją scenoje, aparatūros konstruktoriai ieškojo būdų abiejų kanalų stereo signalus kuo labiau atskirti. Atskiros kolonėlės leido girdėti stereo, žmonės ėmė gerinti kambario akustiką, bet DIN 45500 buvo nuosprendis atvirosioms AS.
Kokybiško garso mėgėjai siekė turėti aparatūrą su High Fidelity ženkliuku, aprašymuose norėjo matyti patvirtinimą, kad aparatas atitinka DIN 45500.Plačiau apie OB temoje – OB kolonėlės: apžvalga, teorija, rekomendacijos.
- This reply was modified 2 years, 11 months ago by Belas.
January 15, 2022 at 15:59 #8284Tomas Š.:
gal galima daugiau sužinoti apie aktyvios sistemos elementų parinkimą, jų +/- :
– krosoverio parinkimas – analoginis, elektroninis, skaitmeninis;
– filtrai – FIR / IIR;
– stiprintuvo parinkimas kiekvienai garsiakalbių juostai – žemi / viduriai / aukšti? Kaip teisingai paskirstyti galią? A, AB, D klasės – ar būtina naudoti vienodą klasę ar galima maišyti skirtingoms juostoms?1. Krosoveriai:
– analoginis kartu yra elektroninis. Tokie dažniausiai naudojami įrašų studijose, bet reikia stengtis sukonstruoti suderintas AS. Suderinimą (time align) atlikus akustiškai ir pasirinkus tinkamą krosoverio struktūrą, analoginis kelias patinka labiausiai ir šį kelią esu pasirinkęs;
– skaitmeniniai turi daugiau lankstumo, o pagrindinis yra galimybė suderinti akustiškai nesuderintas AS.
2. Skaitmeniniai aktyviniai krosoveriai būna:
– IIR (infinite impulse response). Šie yra universalesni ir populiaresni;
– FIR (finite impulse response) filtrai gundo pasiekti tiesinę fazės charakteristiką, bet tai daugiau teorinis žavesys. FIR veikimas paremtas skaičiavimais, dažnių skyrimas realizuojamas programiškai, todėl neišvengiamas garso signalo vėlinimas. GAS su FIR netinka TV programoms ir kitiems vaizdo-garso įrašams stebėti. Yra kitų specifinių dalykų, iš kurių vienas yra tiesinės fazės filtro kuriami “priešskambiai” (ringing).
3. Stiprintuvų parinkimas priklauso nuo kolonėlių jautrio, patalpos dydžio ir vartotojo poreikių. Didelio jautrio aktyvinių ŽD moduliui reikalingas 150-200 W, bet čia galima naudoti AB arba D klasės stiprintuvus. Jei AD moduliai su ruporais, galios reikia nedaug, bet siūlyčiau dairytis į 20-30 W A-klasės mažai triukšmaujančius stiprintuvus.
Stiprintuvų darbo klases maišyti galima, nes skirtingų stiprintuvų vėlinimą galima kompensuoti. Aktyvinėms GAS nerekomenduočiau rinktis lempinių stiprintuvų. Paminėjote VD modulius, bet tada reikėtų daugiau žinoti. Paprasto atsakymo čia nebus, nes daugiajuostės aktyvinės savaime yra “akustinis kompromisas”.1 – 2 punktus galiu iliustruoti palyginimu iš kitos sferos.
Analoginės ASM skaičiavimo mašinos pačios greičiausios – čia būtų apie analoginius krosoverius, o skaitmenininės skaičiavimo mašinos duoda didžiausią tikslumą – būtų skaitmeniniai krosoveriai.Galima sakyti, kad GAS yra analoginė skaičiavimo mašina, tik vietoje rodyklinių indikatorių rezultatui nuskaityti, stiprintuvo išėjime yra linijinio variklio apvija (garsiakalbis). Garsui greitis yra svarbu, čia geriausiai tinka analoginis signalo apdorojimo būdas. Siekiant paspartinti skaitmeninį garso signalo apdorojimą, naudojami aparatūriniai sprendimai (IIR). Jei rezultato siekiama skaičiavimais, prarandamas laikas, todėl IIR turi privalumų prieš FIR.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Turime kuo pasidžiaugti – Tėviškėje greit turėsime kokybiškų didelio jautrio aktyvinių GAS su skaitmeniniais krosoveriais. Tada jūs, audiofilai, galėsite klausyti, vertinti, džiaugtis ir rašyti atsiliepimus. Galbūt kada nors skirtingos aktyvinės GAS susiglaus viename kambaryje ir įvyks palyginamoji perklausa. Džiaugiuosi tą jausdamas.- This reply was modified 2 years, 10 months ago by Belas.
May 19, 2022 at 19:55 #8741Ar verta pirkti sienoje montuojamas kolonėles?
Vis daugiau matyti kambarių su sienoje įmontuotomis kolonėlėmis. Dali Phantom sieninės kolonėlės.
Jei galimybės leidžia, rinktis sienoje montuojamas kolonėles verta. Tai kelias nuo muzikos klausymo įprastame kambaryje link garso kontrolės kambario, kokius matome įrašų studijose.Kolonėlių darbas vadinamame 2π lauke akustiškai geriausias, tai sumažina difrakcinius iškraipymus, bet aplinka turėtų būti simetrinė. Norint garsą nukreipti į klausytoją, patalpa turi būti ne stačiakampė, bet su tam tikru kampu į klausytoją priekio sienomis. Aparatūros šeimininkas taip pat turėtų pagalvoti ar ateityje nenorės pakeisti kolonėlių, kur sudės aparatūrą.Muzikos kambariui su sienoje esančiomis AS rinkčiausi tokią schemą:
- This reply was modified 2 years, 6 months ago by Belas.
September 1, 2022 at 14:00 #8829Kokybiško garso ieškotojas palietė bene svarbiausią klausimą – ar didelės kolonėlės tinka dideliam kambariui, o mažesniam reikia ieškoti mažesnių?
Bičiuliui-audiofilui atsakiau:
1. Jei kolonėles galima įnešti pro duris, kambariui jos nėra per didelės.
2. Jei netelpa pro duris, pabandykite įkelti pro langą.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iki savo 30-ies ieškojau atsakymo į šį klausimą, buvau nusigavęs iki 5-juosčių su 13″ žemadažniais. Tada pas bičiulį Maskvoje išgirdau kaip skamba didelio jautrio aktyvinė GAS su JBL 4343 ir pasukau prie didelio jautrio AS su 15″ plačiajuosčiais žemadažniais.Bičiulio V. J. klausimas mums svarbiausias, bet leiskite pasakyti, kad diskusijos liniją siūlyčiau vesti ne per ŽD garsiakalbių dydį, bet per AS efektyvumą. Tada gaunasi, kad:– žemųjų dažnių atkūrimas (dažninė) gali būti bet kurio dydžio korpusuose, netgi degtukų dydžio dėžutėse;– geriau žemuosius atkuria AS su didesniais žemadažniais, bet pasitinkant kitus reikalavimus, reiktų laikytis prie 2-juosčių. Čia kyla problema – mažo jautrio 2-juosčių riba būna ties 8″ ar 9″ ŽD garsiakalbiais. Darant daugiau dažnių juostų randasi degradacijų filtruose, galima nukeliauti iki Focal Grande Utopia ar Wilson Chronosonic milžinų ir nerasti norimo garso;
– didelio jautrio AS su 15″ žemadažniais, o kartais ir su 2×15″ gali būti 2-juostės su ruporu AD modulyje. Štai tokias ir siūlau bandyti prakišti pro duris arba pro kambario langą.Jaunimas nemėgsta skaityti, bet gal šis referatas padėtų susivokti?Apie akustinių sistemų galimybes atkurti šiuolaikinius muzikos įrašus lietuviškai (nuorodoje referatas sąraše 8-tas nuo sąrašo galo).
- This reply was modified 2 years, 3 months ago by Belas.
August 10, 2023 at 11:02 #9555Muzikos mylėtojas K. K. ieško kolonėlių, su kuriomis galėtų likti ilgai. Išbandęs dešimtis visokių, bet nesuradęs tų į pagrindinę muzikos klausymo kambarį. Norėtų JBL 4343 monitorių, bet nepavyksta rasti. Apie tai sužinoję bičiuliai patarė pasigaminti pačiam.
Mano atsakymas apie pasigaminimą.Bičiuliai patarė gamintis, bet mano patirtis sako, kad tai sunku arba neįmanoma.
Kalbu apie tai, kad bus sunku sukomplektuoti vienodų parametrų garsiakalbius, tikriausiai reikės pakeisti žemadažnių pakabas, išvalyti motorus, patikrinti parametrus. Staliai dirba su supaprastintais korpusų brėžiniais, nepadaro firminių sustiprinimų, naudoja kitokias medžiagas, nežinome kokias korpuso vibracijų ir rezonansų slopinimo medžiagas naudojo gamintojas, kiek jų buvo panaudota.
Gaunasi akustiškai kitokios dėžės, todėl pasigaminus reikia imtis suderinimo, akustinių matavimų. Akustinė medžiaga bus kitokia, o etiketės? Nukopijavus naudoti firmines ant korpusu su kažkokiais moderniais WBT pajungimo lizdais kažkaip “neskanu”, tiesa?Turime gerų projektavimo ir tyrinėjimo priemonių, kolonėles gali sukonstruoti nebe akustikų kolektyvas iš JBL ar Altec su akustinėmis kameromis per dešimtmetį, bet tai išlieka labai gerai dalykus išmanančių ir konstravimo-gamybos patirtį turinčių veiklos zona. Tuose senuose monitoriuose būdavo prasti filtrai, todėl praradimus reiktų kompensuoti geresne struktūra – reiktų konstruoti aktyvines 4343.Nukopijavus kokybiškai, vieno komplekto kaina tikrai bus didesnė už brangiausius 4343 antrinėje rinkoje.- This reply was modified 1 year, 4 months ago by Belas.
August 10, 2023 at 11:17 #9557Tas pats K. K. pasiteiravo –
“kurios is siuolaikiskesniu, naujesniu ir lengviau aptinkamu koloneliu priarteja prie to, ka siulo JBL 4343, ar taip ir nepagamino niekas nieko geriau ar panasaus per tuos 50 metu? Patarkite konkrecius modelius”.Tobulėjant akustikai JBL-pro padalinys nutraukė daugiajuosčių gamybą ir ėmėsi dvijuosčių monitorių. Faktiškai sugrįžo prie WE, Altec senosios 2-juostės kolonėlių-monitorių struktūros ir iki šiol didelio jautrio dvijuosčiai monitoriai sudaro garso įrašų studijų pagrindą.Jei kambarys didelis ir geras, jei patinka daugiajuostės, jei galite atverti piniginę, galite dairytis Westlake Audio Reference serijos monitorių. Jei kambarys toks vidutiniškas, o jūs siekiate didžiausios garso raiškos, geros dinamikos ir scenos atkūrimo, siūlyčiau žengti į didžiųjų 2-juosčių AS zoną.Tiesiogiai nesu lyginęs JBL 4343 ir 4430 dvijuosčių, bet puikius 2-juosčius gamino TAD. Būtų brangiau už 4343, bet su TAD/Exclusive 2402 arba 2404 pasiliktumėte dešimtmečius ir parduotumėte be nuostolių.Puikūs mažesnieji TAD 2251 arba 2252, bet tokius surasti būtų labai sunku. Jei nuo piniginės nutrūksite, galite griebti parncūziškas JMF Audio HPM500 dvijuostes, tik pirma įvertinkite įnešimo į kambarį galimybes.Linkiu džiaugsmingų aparatūros komplektavimo akimirkų!
- This reply was modified 1 year, 4 months ago by Belas.
August 16, 2023 at 17:24 #9561Redas Š. parašė:
garso monitorius, mano nuomone, yra visgi profesionaliam naudojimui studijose: garso analizei, klaidu ieskojimui ir t.t. Namams geriau buitinės kolonėlės.Absoliuti klaida taip manyti. Priešingai, patyrę gamintojai geriausius komponentus naudoja monitoriams, o kas lieka, kas netinka monitoriams, pagamina analogiškos konstrukcijos buitines AS. Monitoriai būna numeruoti, turi išmatuotų parametrų pasą, o buitinės AS pristatomos rinkodarinėmis manipuliacijomis.Galite pažiūrėti Westlake Audio, Genelec monitorius ir analogiškos konstrukcijos buitines – vienintelis skirtumas bus gražiu lukštu faneruoti buitinių AS korpusai.Turiu pasakyti, kad JBL 4343 monitoriai ir vadinamos buitinės JBL 4343 buvo visiškai vienodos AS, tik monitoriai pilkuose, o buitinės – faneruotuose korpusuose.
Genelec monitoriai ir analogiškos konstrukcijos buitinės AS už pigiau:
- This reply was modified 1 year, 2 months ago by Belas.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.